BNP Paribas Fortis Sponsoring
15.09.2015

De bank en de film: van coup de foudre was geen sprake

In 'Geheugen van een bank’ presenteert BNP Paribas Fortis een reeks verhalen en anekdotes over diverse gebeurtenissen uit onze economische en sociale geschiedenis, bekeken uit het standpunt van de bank en de entiteiten waaruit ze ontstaan is.

De BNP Paribas Fortis Film Days (rolts van 23 tot 26 september) zijn het ideale moment om even terug te blikken en na te gaan hoe film in het verleden al een rol speelde bij de ASLK, dat in 1999 opging in Fortis. Zo werd een paar jaar geleden in de archieven van de bank een film opgediept van Charles De Keukeleire, pionier van de Belgische cinema.

De ASLK stond op zijn zachtst gezegd niet altijd even positief tegenover het gebruik van reclamefilms. In december 1939, aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, stelde een cineast de directie voor om een film te draaien over de soliditeit van de spaarkas. Hij kreeg nul op het rekest, met als argument de hoge kosten en de geringe impact die men ervan kon verwachten. En toen een medewerker in 1943 opnieuw aan zijn directeur voorstelde om film als reclamemiddel te gebruiken, kreeg hij een nog veel duidelijker antwoord: "Propaganda (zoals reclame toen nog genoemd werd, red.) is weliswaar nuttig en nodig, maar ze mag niet ontaarden in het soort reclame dat niet beantwoordt aan de standing van onze instelling. De spaarkas is niet zomaar een handel. Ze heeft geen komedianten en leurders nodig."

Die houding veranderde onmiddellijk na de Tweede Wereldoorlog, toen de directie van de ASLK hoorde hoe succesvol reclamefilms over sparen in de Verenigde Staten wel waren. In mei 1949 gooide de spaarkas haar communicatiebeleid om: voor een publiek van notabelen vertoonde ze een geluidsfilm, die vervolgens over heel het land verspreid zou worden. ‘Een levensloop’ vertelt het verhaal van de ASLK en onderstreept haar bijdrage aan de economische en sociale vooruitgang van België en Congo. De film is van de hand van Charles De Keukeleire (1905-1971), laureaat van onder meer een gouden medaille op de biënnale van Venetië in 1938. Hij wordt beschouwd als een van de grondleggers van de Belgische film, samen met Henri Storck.

Dat was het begin van een neverending love story tussen de ASLK en de cinema. In de jaren 1950 bracht de spaarkas verschillende kortfilms uit, die verslag uitbrachten van markante nieuwsfeiten, zoals de toespraak van paus Pius XII over sparen, in 1955, of de bouw van het ASLK-paviljoen op de Wereldtentoonstelling van 1958. In 1965 verfilmt de Belgische acteur André Debaar voor de Spaarkas een beroemde scene uit De Vrek van Molière, onder de titel ‘De Schat’. Moraal van de film: als Harpagon zijn geld bij de spaarkas had geplaatst, zou hij het niet kwijtgespeeld zijn en zou het de maatschappij ten goede zijn gekomen… Een boodschap tegen oppotten die in zekere zin nog altijd actueel is. (JLM, RB)

Legende

De archieven van BNP Paribas Fortis bevatten zo’n 150 filmrollen met onder meer reclametekenfilms van de ASLK uit de jaren 1960.

De historische archieven van BNP Paribas Fortis consulteren

Wenst u archiefstukken van BNP Paribas Fortis-voorlopers zoals de Generale Maatschappij van België, de Generale Bank, de ASLK of Krediet aan de Nijverheid te consulteren, reproduceren of publiceren? Mail dan naar historicalarchives@bnpparibasfortis.com om een afspraak te maken.

U kunt het archief raadplegen bij het BNP Paribas Fortis Historical Centre, Stuiversstraat 2 te 1000 Brussel (tegenover het Centraal Station).

Lees ook onze vorige artikels:

Een hechte band tussen kunst en financiën

Innovatie? Niet zo nieuw, toch.

De eerste vrouw bij de bank en de evolutie van de rol van de vrouw in het bedrijfsleven

Ontstaan van de betaalde vakantie in België

Aanleg van de spoorweglijn Bejing-Hankow in China

De Groote Oorlog