Hello bank!
05.09.2016

De kunst van het falen

Om onze houding tegenover mislukkingen te veranderen laat No Fail No Gain ondernemers getuigen over de positieve invloed van mislukkingen op hun leven.

De kunst van het falen

Bijna de helft van de Belgen (49,4%) heeft faalangst. Zo blijkt uit  een rapport van de Global Entrepreneurship Monitor. Bij de Amerikanen is dat maar 29,66%. Wij bekijken mislukken nog te veel als een negatieve ervaring, terwijl het in Amerika een verrijkende les kan zijn.

“Ever tried? Ever failed? No matter. Try again. Fail again. Fail better”, zei Samuel Beckett. Of vrij vertaald: het doet er niet toe of je al eens mislukt, als je maar blijft proberen. Veel ondernemers denken er net zo over. De uitspraak “Je moet snel en goed mislukken en daar de nodige lessen uit trekken” is zelfs een populair mantra geworden in de wereld van de start-ups. Veel businesscoaches vinden een mislukking waardevol en geen reden om iemand te stigmatiseren. Je leert immers meer van je mislukkingen dan van je successen. In plaats van er angst voor te hebben maken we van onze mislukkingen dus beter onze bondgenoten.

Die boodschap willen de organisatoren van de lezingenreeks No Fail No Gain bij de Belgische starters laten doordringen. Ze geven daarvoor het woord aan ondernemers en managers die ooit zwaar onderuitgingen, maar rechtkrabbelden en succes boekten. De volgende lezing vindt plaats op 26 mei van 18.30 tot 21.30 uur in de Cadran in Luik.

No Fail No Gain met de steun van Hello bank!

Het ondernemerschap in België aanmoedigen doet Hello bank! via Hello crowd!, dat jongeren de kans geeft om hun dromen om te zetten in bedrijfsactiviteiten. Door een crowdfundingcampagne te lanceren op het Hello crowd! platform, kunnen jonge ondernemers hun businessideeën aan de realiteit toetsen en nagaan of hun project bij het publiek aanslaat. Het startkapitaal dat ze zo vergaren geeft meteen aan of er belangstelling is voor hun idee. Het is ook een argument om banken te overtuigen (extra) financiering toe te kennen.

Initiatieven als No Fail No Gain sluiten mooi aan bij onze intentie en verdienen dus onze steun. Zo zullen o.a. onze crowdfunding coaches tijdens de No Fail No Gain avonden aanwezig zijn om de geïnteresseerden te adviseren.