BNP Paribas Fortis
05.11.2015

Co.Station BXL verwelkomt Mobistar en USG People

De accelerator Co.Station BXL verwelkomt twee nieuwe aandeelhouders. Naast BNP Paribas Fortis en Socialcom, de twee partners die mee aan de wieg stonden van Co.Station BXL, zullen ook Mobistar en USG People hun schouders onder de Brusselse accelerator zetten. Hiermee breidt Co.Station BXL haar expertise uit en zal zij haar community nog beter kunnen bijstaan.

Co.Station BXL is blij met de komst van deze partners uit twee andere sectoren. “Op amper een jaar tijd heeft Co.Station BXL zich op de kaart gezet en geldt zij in de start-up community als een betrouwbare en leerrijke partner. Met de komst van USG People en Mobistar wordt het palet aan expertise die jonge bedrijven nodig hebben, nog verder uitgebreid,” zegt Baudouin de Troostembergh, CEO van Co.Station BXL.

“Ook BNP Paribas Fortis is tevreden met de komst van deze twee nieuwe partners,” stelt Max Jadot, CEO van BNP Paribas Fortis, “Op deze manier breidt Co.Station BXL immers haar know-how uit en groeit zij uit tot een echt kenniscentrum voor start-ups en scale-ups.”

De groep USG People is één van de grootste HR-dienstverleners in Europa en kenmerkt zich door een bedrijfscultuur van innovatief en creatief gedrag. Vanuit deze visie is de beoogde symbiose met Co.Station BXL een logische stap. Rob Zandbergen, CEO van USG People licht toe: “Ons partnership met Co.Station BXL sluit perfect aan bij onze ambitie om onze innovatiekracht te versterken op een manier die voor alle betrokken partijen toegevoegde waarde creëert. Naast de HR expertise die USG People kan bieden aan de start-ups en scale-ups van Co.Station BXL, faciliteert deze wisselwerking de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen die aan onze klanten de mogelijkheid bieden om doorheen hun volledige HR value chain hun kosten te verlagen en hun efficiëntie te verhogen.

Mobistar, één van de leading telecomoperatoren in België, sluit zich als bedrijf graag aan bij Co.Station BXL daar het steeds de ambitie  heeft gehad om de lokale economie op een efficiënte en tastbare manier te boosten. Jean-Marc Harion, CEO van Mobistar, verklaart: “Mobistar werkt regelmatig samen met Belgische start-ups om eigen producten en diensten in nieuwe domeinen met groeipotentieel te ontwikkelen: Internet of Things et Machine-to-Machine of nieuwe televisiediensten via de kabel bijvoorbeeld. Door ons aan te sluiten bij Co.Station BXL ondersteunen we mee een ambitieus programma om Belgisch ondernemerschap te doen groeien. Dit is voor ons de perfecte gelegenheid om onze partnerships met start-ups te versterken en digitale innovatie in België te ondersteunen, innovatie die van cruciaal belang is voor onze economie.”

Over Co.Station BXL

Co.Station BXL, gevestigd in het hart van Brussel naast het Centraal Station, is een accelerator met een ruime infrastructuur voor digitale start-ups en scale-ups. Ze biedt drie cumuleerbare formules aan:

• “Co.Station village”.

In de reeds succesvolle co-working ruimte ligt de focus op het uitbouwen van een heterogene community van ondernemers, start-ups en scale-ups. Dit wordt waargemaakt door middel van een aanbod van verschillende types werkruimtes (Fix, Flex, Member), een Coffee Station, toegang tot en organisatie van evenementen en netwerkmogelijkheden. Zo vond bijvoorbeeld vorige maand het allereerste FinTech Startup Weekend ooit in België plaats in Co.Station BXL.

• “Co.Station Virtuology Academy”.

In dit opleidingscentrum worden opleidingen georganiseerd en coaches ter beschikking gesteld van ondernemers, start-ups en scale-ups.

• “Co.Station Accelerator”.

Dit is een specifiek acceleratie-programma voor scale-ups oftewel groeibedrijven (verschillend van incubator-programma’s voor start-ups) op weg naar internationalisering en groei in een omkaderd programma dat 6 tot 10 maanden duurt. Een eerste badge van 4 scale-ups zal met het acceleratie-programma starten in het eerste kwartaal van 2016

Co-Vibes is zo’n start-up die vanuit Co.Station BXL werkt en van start ging in februari van dit jaar. “We ontwikkelen nieuwe werk- en samenwerkingsformats die mensen en organisaties in staat stellen om talent in te zetten binnen de context van de nieuwe economie. Samen met de ‘Co’, die we in onze naam gemeen hebben met Co.Station BXL, deelden we vanaf het begin ook dezelfde fundamenten. We zijn er allebei van overtuigd dat je alleen een impact kan hebben door een slimme samenwerking op te zetten tussen verschillende spelers. Ons eerste project – ‘The Young Vibes’ – heeft tot doel pas afgestudeerden een eerste inspirerende en impactvolle werkervaring te bieden in een wereld waarin bedrijven de kracht van jonge mensen zonder ervaring vaak onderschatten.”

De codeerschool Le Wagon Brussels was een van de allereerste huurders van Co.Station BXL: “Sindsdien hebben we al zowat 50 succesvolle events georganiseerd in de ‘pitch room’ en 4 codeerbootcamps, terwijl we ons netwerk verder ontwikkelen en partnerships onderhouden met andere start-ups die hier gevestigd zijn. De centrale locatie van Co.Station BXL is ook van belang voor ons; doordat we heel wat studenten van buiten Brussel en uit het buitenland hebben, is een toegankelijke en centrale locatie zeer belangrijk.

Over Mobistar

Mobistar (EURONEXT BRUSSEL: MOBB) is een van de belangrijkste spelers op de telecommarkt in België en Luxemburg. Het bedrijf biedt zijn residentiële postpaid- en prepaidklanten innovatieve mobiele telecomproducten en -diensten aan. Op de professionele markt biedt Mobistar vaste telefonie over het DSL-netwerk en breedbandinternet aan, treedt het op als een provider van geïntegreerde communicatieoplossingen en heeft het een ruim aanbod aan mobiliteits- en connectiviteitsdiensten. Mobistar is als provider ook actief in de groothandel en verstrekt zijn partners zo toegang tot zijn infrastructuur en netwerkmogelijkheden. Mobistar, met de Orange-groep als voornaamste aandeelhouder, is genoteerd op de Beurs van Brussel.

Perscontacten:

Co.Station BXL, Karen Opdecam – Head of MarCom,  +32 495 237 007

BNP Paribas Fortis, Pamela Renders – Corporate Communication Manager, +32 2 312 37 35

Mobistar, Annelore Marynissen – Press Officer, +32 479 01 60 58

SocialCom, Baudouin de Troostembergh – CEO, +32 479 23 35 65

USG People, Ingrid Van Hecke – Marketing & Communication Manager,  +32 498 11 01 68