BNP Paribas Fortis
05.11.2013

BNP Paribas Fortis en Fintro versterken beveiliging voor kredietkaarttransacties

De nieuwe beveiliging  wil de kredietkaartfraude bestrijden en zal van kracht zijn vanaf 15 januari 2014

Doorheen de jaren is de acceptatie van kredietkaarten sterk toegenomen zodat er nu quasi overal mee kan worden betaald. Dit succes heeft evenwel ook een keerzijde. Fraude met kredietkaarten is intussen een mondiaal probleem geworden waartegen kaarthouders maximaal moeten worden beschermd.

Belangrijk deel kredietkaart fraude afkomstig uit Verenigde Staten

In navolging van andere Belgische banken versterkt BNP Paribas Fortis/Fintro  de beveiliging voor haar kredietkaarttransacties om haar kaarthouders beter te beschermen tegen fraude. Uit grondige analyse van de kredietkaart fraudegegevens bij BNP Paribas Fortis/Fintro is gebleken dat een belangrijk deel van de fraude met kredietkaarten afkomstig is uit de Verenigde Staten. In de Verenigde Staten berust de beveiliging van kaartverrichtingen op de magneetstrook van de kaart. Die is evenwel erg fraudegevoelig. In Europa gebeurt de over grote meerderheid van de kredietkaarttransacties via de chip van de kredietkaart gecombineerd met een PIN-code.

Uitdrukkelijke activering van kredietkaarten vereist

Om de kredietkaart fraude beter te bestrijden zullen vanaf 15 januari 2014 de BNP Paribas Fortis/Fintro  kredietkaarten van Visa of Mastercard  uitdrukkelijk moeten worden geactiveerd voor gebruik in de V.S..

Deze activering kan op twee momenten:

•             tot één werkdag voor het vertrek naar de V.S. :

•             in de V.S. zelf, door ze te gebruiken in een geldautomaat van een bank.

Zonder deze activering zal de kredietkaart niet meer kunnen worden gebruikt in Amerikaanse winkels, warenhuizen, hotels, reisbureaus enz.

Voor betalingen via het Internet bij Amerikaans webshops zoals Amazon.com, Itunes is geen uitdrukkelijke activering door de kaarthouder vereist. Deze betalingen blijven functioneren op dezelfde wijze als voorheen.

In de praktijk

Indien een kaarthouder van BNP Paribas Fortis /Fintro een bezoek plant aan de V.S. raden we aan om vóór het vertrek de kaart open te zetten voor gebruik in de V.S.. De activering kan gebeuren tot één werkdag voor de afreis naar de V.S.. De activering is gratis en kan naar keuze van de klant op één van onderstaande manieren:

Voor BNP Paribas Fortis

•             Online via de website www.bnpparibasfortis.be/kredietkaartusa

•             Telefonisch via het contactcenter

•             In het vertrouwde bankkantoor van de klant

Voor Fintro

• In het vertrouwde Fintro kantoor

De activering is geldig voor een periode van 3 maanden. Na afloop van die periode kan een klant vragen om een nieuwe gratis activering indien dit gewenst is.

Indien een kaarthouder van BNP Paribas Fortis /Fintro de activering vóór vertrek is vergeten bestaat nog steeds de mogelijkheid om de kredietkaart in de V.S. ter plaatse open te stellen voor gebruik. Om de activering te realiseren dient als eerste transactie in de V.S. een geldafhaling worden gedaan aan een geldautomaat van een bank. Een geldafhaling aan geldautomaat gebeurt altijd met de PIN-code. Op basis van de verrichting met de PIN-code zal de kredietkaart automatisch en met onmiddellijke ingang worden geactiveerd voor gebruik in de V.S. Een dergelijke transactie heeft een kost van 4 euro, vandaar dat  BNP Paribas Fortis/Fintro haar klanten aanraadt om de kredietkaart open te zetten voor hun vertrek.

Activering ook aangeraden bij huren van auto en cruise buiten de V.S.

Amerikaanse  autoverhuurbedrijven regelen hun ontvangsten met kredietkaart vaak via hun Amerikaanse netwerk waardoor de kredietkaart zonder voorafgaandelijke activering onbruikbaar riskeert te zijn. Vandaar raadt BNP Paribas Fortis/Fintro haar klanten aan om eveneens de activering aan te vragen in ze een auto wensen te huren in eigen land, in Europa of daarbuiten.

Een aantal cruiseschepen vaart onder Amerikaanse vlag. Ook hier adviseert BNP Paribas Fortis/Fintro voor alle zekerheid de kredietkaart open te stellen voor gebruik in de V.S., zelfs bij een cruise in Europese wateren

Informatiecampagne aan alle kredietkaarthouders

Iedere kredietkaarthouder zal individueel op de hoogte worden gebracht van de nieuwe beveiliging en de te volgen procedure  tussen begin november en midden december.

De nieuwe beveiliging zal uiteindelijk van kracht zijn vanaf 15 januari 2014. Tot deze tijd kunnen alle kredietkaarttransacties in de V.S. nog plaatsvinden zonder dat uitdrukkelijke activering gevraagd is.

Maatregelen Maestro ongewijzigd

Sinds begin 2011 is het gebruik van de Maestro functie op de bankkaart voor veiligheidsredenen (bestrijding van ‘skimming’) standaard beperkt tot Europa. Deze maatregel bleek na invoering uitzonderlijk efficiënt gezien sinds de invoering de skimming fraude met bankkaarten drastisch is gedaald. BNP Paribas Fortis/Fintro herinnert er aan dat de bestaande maatregelen voor de Maestro-functie van kracht blijven.

Dit betekent dat de Maestro-functie op de bankkaart standaard beperkt is tot Europa en dat een activering buiten Europa door de klant worden gevraagd via:

Voor BNP Paribas Fortis

•            PC Banking

•            Telefonisch

•            In het vertrouwde bankkantoor van de klant

Voor Fintro

• In het vertrouwde Fintro kantoor