BNP Paribas Fortis
14.03.2017

Heartbleed bug : PC banking 100% beveiligd

In de media is veel te doen over de zgn. Heartbleed Bug, een ernstig lek in het systeem dat internetverbindingen moet beveiligen en afschermen.
Bij een heel aantal sites zou het groene slotje dat in beeld verschijnt bij beveiligde sites, kapot zijn. Zo'n slotje verschijnt bij sites met het https-element (s voor 'security') in het internetadres. Daardoor zouden o.a. miljoenen gebruikersnamen, wachtwoorden en andere gegevens zichtbaar geweest zijn voor hackers. Het is evenwel niet zeker of die hackers op de hoogte waren van het lek en er misbruik van gemaakt hebben.

Het euvel situeert zich in de veel gebruikte versleutelingssoftware OpenSSL. SSL is een versleutelingstechnologie om privacygevoelige informatie af te schermen en zo veilig mogelijk te versturen op het internet.

PC banking 100% veilig

PC banking, onze beveiligde site waarop klanten hun bankverrichtingen doet, is op geen enkel ogenblik kwetsbaar geweest voor lekken in de beveiliging.  De beveiliging van PC banking is erg robuust ontworpen waardoor ze intrinsiek niet kwetsbaar is voor het genoemde lek. Klanten kunnen in alle veiligheid verder blijven bankieren met PC banking en Easy banking. Ook de andere sites van de bank hanteren een gelijkwaardige, robuuste  beveiligingsarchitectuur.

We vestigen nogmaals de aandacht op onze  aanbevelingen voor veilig internetbankieren. Het meest dringend advies dat geldt is het volgende :  geef nooit ofte nooit telefonisch of per mail een handtekening door die u met uw kaartlezer of digipass aanmaakt (zogenaamde ‘M1’ en ‘M2’ codes, bestaande uit 8 cijfers).

Als iemand u uitnodigt om dat te doen - om zogezegd het systeem te testen, of uw beveiliging in orde te maken of een aankoop te bevestigen - dan hebt u met 100% zekerheid te maken met cybercriminelen. De bank zal u immers nooit deze informatie vragen, niet telefonisch, niet per e-mail en op geen enkele andere manier.