BNP Paribas Fortis Innovatie Economie
10.02.2022

Met BNP Paribas Fortis als ‘sustainability coordinator’ ondertekent Umicore een duurzaamheidslening van 500 miljoen euro

Umicore heeft beslist om de kostprijs van zijn hernieuwbare kredietlijn van 500 miljoen euro te koppelen aan de verwezenlijking van duurzame doelstellingen. Dit krediet met positieve impact, of Sustainability Linked Loan (SLL), waarvan de rentemarge gekoppeld is aan de naleving van milieu-en governance criteria door de kredietnemer, werd toegekend door een consortium van 13 banken en voor het duurzame gedeelte gecoördineerd door BNP Paribas Fortis.

Sustainability Linked Loans zijn momenteel bezig aan een grote opmars in de sector van duurzame financiering. Hun rentemarges hangen samen met de prestaties op het gebied van environmental, social en/of governance criteria (ESG) van de kredietnemers, die de maturiteit en ambitie moeten aantonen van hun duurzaamheidsstrategie.

Umicore, een wereldwijde speler op het gebied van materiaaltechnologie en recyclage, besliste om een dergelijke lening aan te gaan en de kostprijs van deze hernieuwbare kredietlijn van 500 miljoen euro te koppelen aan ESG-criteria. Deze faciliteit werd onderschreven door een pool van 13 internationale banken en heeft een basislooptijd van vijf jaar. Ze meet met name de vooruitgang van Umicore op het gebied van koolstofneutraliteit en genderdiversiteit.

Deze inaugurele duurzaamheidslening past in ons engagement ten aanzien van onze ambitieuze ESG* strategie Let's go for Zero," zei Filip Platteeuw, Chief Financial Officer van Umicore. "Ze breidt de financieringscapaciteit van Umicore verder uit met de steun van een brede groep van internationale relatiebanken."

Umicore streeft via haar "Let's go for Zero" strategie, die de Groep in juni 2021 lanceerde, naar het bereiken van koolstofneutraliteit in 2035. Tussentijdse doelstellingen zijn om de Scope 1 & 2 broeikasgasemissies met 20% te verminderen in 2025 en met 50% in 2030. Bovendien wil Umicore zo snel mogelijk gendergelijkheid bereiken, met 35% vrouwen in het management tegen 2030.

"Voor ondernemingen die de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties willen bereiken, was de financieringsmarkt zelden zo interessant als vandaag", zegt Didier Beauvois, Head of Corporate Banking & Member of the Executive Board of BNP Paribas Fortis. “Ik ben trots dat Umicore gekozen heeft voor BNP Paribas Fortis als partner. Deze Sustainability Linked Loan is gekoppeld aan de duurzaamheidsdoelstellingen van Umicore en helpt hen om hun ambities op het vlak van klimaatneutraliteit en gendergelijkheid waar te maken. Dit is een mooi voorbeeld van hoe wij en de gesyndiceerde banken die wij vertegenwoordigen, klanten willen begeleiden naar een duurzamere toekomst.”

BNP Paribas Fortis, KBC Bank en SMBC traden op als Bookrunners-Coordinators en Mandated Lead Arrangers voor de transactie, terwijl BNP Paribas Fortis ook optrad als Sustainability Coordinator.

Perscontacten Umicore:

Mevr. Marjolein Scheers

+32 2 227 71 47   marjolein.scheers@umicore.com

Mevr. Caroline Jacobs

+32 2 227 71 29   caroline.jacobs@umicore.com

---

Umicore is een wereldwijde materiaaltechnologie- en recyclagegroep. Umicore legt zich toe op toepassingsgebieden waar haar expertise inzake materiaalkunde, scheikunde en metallurgie een verschil maakt. Haar activiteiten zijn georganiseerd in 3 business groups: Catalysis, Energy & Surface Technologies en Recycling. Elke business group is opgedeeld in verschillende marktgerichte business units, met materialen en oplossingen die aan de top staan van nieuwe technologische ontwikkelingen en noodzakelijk zijn in het dagelijkse leven.  Het merendeel van Umicore’s inkomsten is afkomstig uit, en het grootste deel van haar O&O inspanningen is gericht op materialen voor schone mobiliteit en recyclage. De allesoverheersende doelstelling van Umicore – duurzame waarde creëren – is gebaseerd op de ambitie om materialen te ontwikkelen, te maken en te recycleren op een wijze die in overeenstemming is met haar beleidsverklaring: ‘materials for a better life’. Umicore’s industriële en commerciële activiteiten evenals haar activiteiten met betrekking tot O&O zijn verspreid over de hele wereld om zo goed mogelijk op de behoeften van haar internationale klanten te kunnen inspelen. De Groep boekte in de eerste helft van 2021 inkomsten (metaal niet inbegrepen) van € 2,1 miljard (omzet van € 12,7 miljard) en stelt iets minder dan 11.000 mensen in dienst.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is een vooraanstaande bank in Europa met een internationale uitstraling. Ze is aanwezig in 68 landen en heeft ruim 193.000 medewerkers, waarvan meer dan 148.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Domestic Markets en International Financial Services (waarvan de retailbankingnetwerken en de financiële diensten ondergebracht zijn bij Retail Banking & Services) en Corporate & Institutional Banking, dat zich richt op bedrijfsklanten en institutionele klanten. De groep begeleidt al haar klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grote bedrijven en institutionele klanten) bij de realisatie van hun projecten door hun financierings-, beleggings-, spaar- en verzekeringsdiensten te bieden. De groep heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en BNP Paribas Personal Finance is de Europese nummer één in kredieten aan particulieren. BNP Paribas ontplooit zijn geïntegreerde model voor Retail Banking ook in het Middellandse Zeegebied, in Turkije en in Oost-Europa, en heeft een omvangrijk netwerk in het westen van de Verenigde Staten. In Corporate & Institutional Banking en International Financial Services is BNP Paribas toonaangevend in Europa, sterk vertegenwoordigd in Noord- en Zuid-Amerika, en profiteert het van solide en snelgroeiende activiteiten in Azië-Pacific.

Linked Files