BNP Paribas Fortis CSR
19.06.2018

Zullen vrouwen de wereld veranderen?

Bouwen aan een betere wereld. Het onderwerp laat vrouwen duidelijk niet onberoerd. Maar liefst 300 vrouwelijke ondernemers en influencers gingen op 12 juni in op de uitnodiging van de bank en kwamen naar een eerste topbijeenkomst onder de naam 'Women changing the world' in Dockx Brussels.

Sandra Wilikens, in het ExCo verantwoordelijk voor CSR, onderstreepte haar grote vertrouwen in het vermogen van vrouwen om te bouwen aan een betere wereld. Ze lichtte ook de doelstellingen van het event toe: de deelneemsters inspireren, hen helpen om een beter inzicht te krijgen in zowel de uitdagingen als de niet te missen opportuniteiten die op ons afkomen, en hen uitnodigen zich te engageren om in hun beroepsomgeving concrete acties op te zetten die aansluiten bij ten minste een van de 17 SDG’s (Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties.

Business as usual is dead
De volgende spreker was Philippe Joubert, de ex-CEO van Alstom die zich tegenwoordig via zijn bedrijf Earth on Board bezighoudt met duurzaamheidsadvies. Hij luidde de noodklok over de toestand van onze planeet en waarschuwde dat bedrijven moeten beseffen dat de spelregels aan het veranderen zijn. Neen, de hulpbronnen zijn niet onuitputtelijk en ja, het model is aan het veranderen. Bedrijven moeten bijvoorbeeld niet langer alleen de kosten en de kwaliteit van hun leveranciers analyseren, maar ook hun weerbaarheid tegen de gevolgen van de klimaatverandering.

NMBS, Colruyt en … Coca-Cola
Vervolgens legden drie buitengewone vrouwen – Sophie Dutordoir, sinds kort CEO van de NMBS, Astrid Van Parys, CSR-verantwoordelijke bij Colruyt Group en Ulrike Sapiro, Global Senior Director bij Coca-Cola – uit welke transformaties hun onderneming ondergaat. Ulrike Sapiro erkende dat Coca-Cola er lang over gedaan heeft voor het met zijn omschakeling naar een duurzame onderneming begon. Ze benadrukte in dat verband de rol van de bedrijfsleider en het belang om de marketing mee te nemen in het verhaal, om coherent te blijven met de identiteit en de geschiedenis van de onderneming.

Na de uiteenzettingen namen de aanwezigen deel aan twee van negen workshops. Die werden allemaal geleid door vrouwen die concrete denkpistes bieden op het vlak van welzijn op het werk, maar ook circulaire economie, verantwoorde voeding en duurzaam vastgoed.

Sustainability-workshops
Om de dialoog verder te zetten en de ondernemers te begeleiden bij de duurzame omschakeling dat de bank op 25 september in Brussel een ‘Sustainable Future Forum’ organiseert, een initiatief op niveau van de Groep met sessies in New York op 25 september en in Parijs op 17 oktober. De bank lanceert in oktober en november over heel het land ook negen co-creatieve ateliers en praktijksessies gericht op die transitie, naar het model van de digitale ateliers die ze samen met Google organiseerde. Het initiatief is een samenwerking van De Ondernemersbank Corporate Banking.