BNP Paribas Fortis CSR
13.05.2019

BNP Paribas Fortis wil een bank zijn die bereikbaar is voor iedereen, ook voor mensen met een fysieke beperking en voor oudere klanten.

Voor klanten met een auditieve, visuele of motorische beperking, een neurocognitieve stoornis zoals autisme, spraakproblemen of voor oudere mensen heeft BNP Paribas Fortis tal van diensten en oplossingen waarmee ook zij zelfstandig kunnen bankieren. ​

Sinds kort kunnen klanten met een leeshandicap vragen om bepaalde documenten zoals contracten om te zetten in braille of gesproken vorm. BNP Paribas Fortis wil immers ook klanten met een beperking op een zo zelfstandig en gebruiksvriendelijk mogelijke manier laten bankieren. Daarom heeft de bank speciale diensten uitgewerkt en producten aangepast

Om daar meer bekendheid aan te geven nam BNP Paribas Fortis van 25 tot 27 april 2019 in Flanders Expo (Gent) deel aan de REVA- en ZieZo-Vlaanderen-beurs. Het centrale thema van de REVA-beurs was dit jaar mobiliteit in de breedste zin van het woord. De ZieZo-Vlaanderen-beurs richt zich specifiek op hulpmiddelen voor blinden en slechtzienden. Ruim 170 standhouders gaven er informatie en advies over hulpmiddelen voor mensen met een beperking. De 16de editie van de beurs richt zich opnieuw tot een breder publiek: zowel mensen met een beperking, professionele hulpverleners, organisaties en vrijwilligers, of familie en mantelzorgers konden er terecht en deelnemen aan workshops of een van de studiedagen
.

Onvoldoende bekend
Pascal De Groote (ervaringsdeskundige en contactpersoon voor ‘Een toegankelijke bank voor iedereen’), Veronique Van Nuffel (in het kader van een stage Wings@Work) en Christel De Saedeleer (die werkt bij Facility aan de fysieke toegankelijkheid van de kantoren) waren aanwezig om de bezoekers meer uitleg te geven over de aangepaste producten en diensten die BNP Paribas Fortis aanbiedt.
Zij stelden vast dat die nog onvoldoende bekend zijn bij het grote publiek

Pascal De Groote:
“Heel vaak vroegen de bezoekers zich af waarom een bank op de beurs aanwezig was. Na afloop van een gesprek resulteerde dat in verwondering. Deels omdat wij niets verkochten, maar vooral omdat ze zich realiseerden dat BNP Paribas Fortis toch heel wat oplossingen biedt voor mensen met verschillende soorten beperkingen.”

Toegankelijk voor iedereen
Om toegankelijker te zijn voor mensen met beperkte mobiliteit, zoals rolstoelgebruikers, rust de bank steeds meer kantoren uit met onder meer hellende vlakken, verlaagde onthaalbalies en automatische of makkelijk te openen deuren.

Klanten met verminderde motoriek kunnen gratis een speciale kaartlezer bestellen met grote toetsen en een groot scherm.

Ook voor slechtziende of blinde klanten bedacht de bank een aantal oplossingen: zij kunnen geld afhalen met de hulp van een hoofdtelefoon; alle geldautomaten hebben stembegeleiding. En de kaartlezer met spraakfunctie maakt online bankieren veel makkelijker. Blinde klanten krijgen hun rekeninguittreksels bovendien gratis in braille thuisgestuurd.

Dove en slechthorende klanten die beschikken over de toepassing ‘afstandstolk gebarentaal’ op hun tablet of smartphone, kunnen daar tijdens een adviesgesprek in hun bankkantoor gebruik van maken. Een doventolk op afstand neemt dan telefonisch contact op met de betrokken adviseur.

Mensen die geen toegang hebben tot digitale middelen tot slot – vaak gaat het om oudere klanten – kunnen hun bankverrichtingen regelen via de druktoetsen van hun telefoon. De dienst Easy Banking Phone is 24/7 beschikbaar. Of ze kunnen een beroep doen op de medewerkers van het Easy Banking Centre.

Geen marginaal fenomeen
Dat het niet om een klein aantal personen gaat, maar om een aanzienlijke doelgroep blijkt uit deze cijfers: het aantal mensen met specifieke noden wordt geraamd op 15% van de Belgische bevolking. Zo lijdt één op de vijf 40- tot 60-jarigen aan gehoorverlies. Bij ouderen ligt dat nog een stuk hoger, en ook steeds meer jongeren krijgen te maken met problemen aan het gehoor. Eén Belg op acht zou gehoorproblemen ondervinden. Daarnaast is één op de 100 zwaar slechtziend, en men schat dat een gelijkaardig aantal mensen in België lijdt aan een vorm van autisme.

Een overzicht van de toegankelijke bankdiensten, zowel in de kantoren als op afstand, krijg je in het volgende filmpje of op onze  website.