BNP Paribas Fortis CSR Microstart
13.07.2018

BNP Paribas Fortis te gast bij koning Filip

Op 5 juli werd Wilfried Remans, Head of CSR & Public Affairs bij BNP Paribas Fortis, door koning Filip ontvangen in het paleis. Hij woonde er een rondetafelgesprek bij over sociaal ondernemen, een thema dat de bank na aan het hart ligt.

Het gesprek, dat twee en een half uur duurde, bracht sociaal ondernemers, universiteitsprofessoren en onderzoekers samen. "BNP Paribas Fortis was de enige bank, maar ook het enige grote bedrijf aan de tafel", vertelt Wilfried Remans. "Dat vind ik een mooie blijk van erkenning voor de inspanningen van alle teams van de bank  die zich op dit terrein inzetten."

BNP Paribas Fortis is inderdaad zeer actief in de sector van het sociaal ondernemen, op verschillende manieren: Sinds 2010 ondersteunt de bank microStart, de microkredietinstelling die al duizenden jobs creëerde. Maar ze biedt ook een specifieke aanpak voor sociaal ondernemers. "Achter die aanpak zit een klein centraal team van De Ondernemersbank, dat intussen een plaats heeft verworven in het ecosysteem van het sociaal ondernemerschap. Dat team telt 18 commerciële medewerkers en 16 kredietanalisten in het hele land. BNP Paribas Fortis biedt als enige bank een aanpak die beantwoordt aan de specifieke noden van sociaal ondernemers." Daarnaast werkt de bank ook actief aan de ontwikkeling van 'Social Impact Bonds'*, een alternatieve manier om sociaal ondernemers te financieren.

Boodschappen voor de koning
De ontmoeting was niet alleen een gelegenheid om met huidige en toekomstige partners ideeën uit te wisselen, maar ook om enkele boodschappen over te brengen aan de koning. "In de eerste plaats heb ik benadrukt hoe belangrijk die jonge sector wel is. Sociaal ondernemers spelen altijd in op een sociale uitdaging die ze sneller dan de anderen opgepikt hebben. Hun zin voor innovatie is een fundamentele inspiratiebron voor grote ondernemingen, die onder druk van de publieke opinie, de regelgevers en de financiële markten, in toenemende mate ESG-criteria (Environment, Social and Governance ) in hun model moeten integreren."

Vervolgens lichtte Wilfried Remans toe welke lessen de bank uit haar ervaringen trekt. "Als we microkrediet in België meer impact willen geven, moeten we inspiratie halen bij Frankrijk en Nederland, die een nationaal platform uitgebouwd hebben.  Verder kunnen we volgens mij de sociaal ondernemers nog heel wat helpen bij het opstarten van hun activiteiten door alle bestaande steun, platformen en initiatieven te centraliseren. En ten slotte moet er op het vlak van Social Impact Bonds absoluut een duidelijker kader komen."

Voor meer info over de andere deelnemers aan het rondetafelgesprek verwijzen we naar de officiële website van het Belgisch Koningshuis.