Picture2_600x225
BNP Paribas Fortis CSR Foundation
25.03.2020

BNP Paribas Fortis maakt 600.000 euro vrij voor Voedselbanken en Koning Boudewijnstichting

BNP Paribas Fortis Foundation en het BNP Paribas Fortis Private SRI fonds van de afdeling Private Banking & Wealth Management ondersteunen verscheidene organisaties die mensen in armoede en daklozen helpen.

Picture2_600x225

Door de huidige gezondheidscrisis is het voor mensen in armoede nog moeilijker dan anders om toegang te krijgen tot voedselhulp. Organisaties die voedsel uitdelen, waarschuwen dat het aanbod van voeding, grotendeels afkomstig van de overschotten van supermarkten en bedrijven, sterk terugvalt.

Personen die het in normale omstandigheden al moeilijk hebben, worden nu extra hard getroffen. De hoogdringendheid van de situatie deed BNP Paribas Fortis beslissen om 600.000 euro vrij te maken voor de Voedselbanken en de Koning Boudewijnstichting. In deze ongewone tijden vindt de bank het van essentieel belang om haar maatschappelijke verantwoordelijkheid ook nu op te nemen. Het geld zal onder meer worden gebruikt voor de aankoop van voedingswaren.

Steun aan verscheidene organisaties

De Voedselbanken krijgen 350.000 euro van BNP Paribas Fortis Foundation (100.000 euro) en via het BNP Paribas Fortis Private SRI fonds van de afdeling Private Banking & Wealth Management (250.000 euro). Daarbovenop voorziet het BNP Paribas Fortis Private SRI fonds nog eens 250.000 euro voor de Koning Boudewijnstichting. De stichting zal die som verdelen over verscheidene armoede- en daklozenorganisaties. Die kunnen een forfaitaire steun vragen van maximaal 10.000 euro, meer info hierover is te vinden op de website van de Koning Boudewijnstichting.

Sinds 2015 staat Private Banking & Wealth Management een deel van de beheerskosten van het BNP Paribas Fortis Private SRI fonds af aan het Venture Philanthropy Fonds van de Koning Boudewijnstichting. Dat zorgde al voor steun aan 73 sociale projecten in België, voor een totaal van meer dan 5,5 miljoen euro. In 2019 ging het om 1,5 miljoen euro voor 26 nieuwe projecten.