030245996750_Stickering_NL
BNP Paribas Fortis CSR
29.11.2019

BNP Paribas Fortis: een toegankelijke bank voor personen met een handicap

Voor personen met een handicap is het dikwijls moeilijk om autonoom te bankieren. Met verscheidene initiatieven maakt BNP Paribas Fortis het voor al zijn klanten mogelijk om hun bankzaken zelfstandig te beheren. De bank doet niet alleen inspanningen om haar kantoren toegankelijk te maken, ook op haar digitale kanalen treft ze voorzieningen voor personen met een beperking.

030245996750_Stickering_NL

Openbare gebouwen zijn vaak onvoldoende toegankelijk voor personen met een verminderde mobiliteit. BNP Paribas Fortis spant zich actief in om de toegankelijkheid voor zijn klanten voortdurend te optimaliseren. In 2016 ontving de grootbank zelfs de award ‘Disability Matters Europe’, een prijs voor bedrijven die aandacht hebben voor de toegankelijkheid voor mensen met een beperking.

Pascal De Groote, Customer Accessibility Manager bij BNP Paribas Fortis: “Onze bank startte in 2014 met een speciaal programma om bankdiensten voor mensen met een handicap toegankelijker te maken. De nadruk ligt op het verhogen van de autonomie voor klanten met allerlei beperkingen. Sindsdien hebben we al een heleboel services gelanceerd die het contact met de bank en het beheren van de bankzaken vereenvoudigen voor die betrokken klanten. De initiatieven behelzen zowel het fysieke kantorennetwerk als het digitale bankieren.

Bankkantoren

Voor mensen met een beperking is een bezoek aan een bankkantoor vaak niet vanzelfsprekend. Een deur die niet breed genoeg is voor een rolstoel, een trap die beklommen moet worden of een tafel die te hoog is: het zijn maar enkele van de problemen waar personen met een handicap dagelijks mee geconfronteerd worden.

BNP Paribas Fortis implementeerde in zijn bankkantoren heel wat praktische oplossingen die ervoor zorgen dat personen met een verminderde mobiliteit autonoom hun bankzaken kunnen beheren. Het studiebureau Plain-Pied (www.plain-pied.com) evalueert de bankkantoren van BNP Paribas Fortis op hun toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Maar liefst 30% van alle bankkantoren kregen het label ‘Vlot toegankelijk voor iedereen’.

• Schuine helling

Om geen trap omhoog te moeten, kunnen rolstoelgebruikers of andere personen met een verminderde mobiliteit gebruikmaken van een schuine helling om het bankkantoor binnen te gaan.

• Brede gangen en automatische deuren

In de bankkantoren is voldoende manoeuvreerruimte in de gangen en aan de automaten voor rolstoelgebruikers. De deuren zijn makkelijk te openen of openen automatisch.

• Stembegeleiding automaten

Blinde of slechtziende klanten kunnen gebruikmaken van de stembegeleiding bij de bankautomaten. Wanneer een klant zijn hoofdtelefoon of oortjes inplugt, begeleidt een stem hem bij het afhalen van geld. Het scherm van de automaat gaat dan uit, zodat andere personen niet ongemerkt mee kunnen volgen.

• Kleurenkeuze automatenscherm

Voor slechtzienden is het kleurenpalet van een scherm heel belangrijk. Aan de bankautomaten van BNP Paribas Fortis kan de klant kiezen uit verschillende kleurenpaletten, zodat hij zo goed mogelijk kan zien wat op het scherm verschijnt. De bank onthoudt de kleurenkeuze van de klant en past die toe telkens als die gebruikmaakt van eender welke bankautomaat van BNP Paribas Fortis.

• Toetsenbord met tactiele aanduiding

De toetsenborden van de automaten zijn voorzien van tactiele aanduiding voor blinden of slechtzienden.

• Lage desk

Aan het onthaal staat een lage desk, zodat bijvoorbeeld rolstoelgebruikers comfortabel een document kunnen ondertekenen.

• Doventolk op afstand

Dove klanten die een dienst voor afstandstolken onderschreven, kunnen daarvan gebruikmaken in de bankkantoren van BNP Paribas Fortis. De dienst houdt in dat een doventolk op hun smartphone of tablet verschijnt (de klant kan verbinding maken met het gratis wifinetwerk van de bank). De tolk neemt tegelijkertijd telefonisch contact met de bankadviseur om de gebaren simultaan te vertalen en vice versa.

De kantorenzoeker op http://www.bnpparibasfortis.be/toegankelijkekantoren toont per kantoor een overzicht met specifieke voorzieningen.

Digitale kanalen

Ook in de digitale wereld ondervinden mensen met een beperking moeilijkheden. BNP Paribas Fortis heeft dat goed begrepen. Voor klanten die gebruikmaken van Easy Banking Web, Easy Banking App of het Easy Banking Centre biedt de bank ondersteuning met verschillende diensten.

• Een speciale kaartlezer

Voor slechtzienden, blinden  of personen met een verminderde fijne motoriek heeft BNP Paribas Fortis een kaartlezer met extra grote toetsen,  een groter scherm en een spraakfunctie.

De speciale kaartlezers zijn gratis en dienen besteld te worden in een kantoor.

• Schermuitleesprogramma’s

De digitale toepassingen van BNP Paribas Fortis zijn compatibel met schermuitleesprogramma’s, die luidop voorlezen wat op het scherm staat of de inhoud omzetten in braille.

• Doventolk op afstand

Ook voor een telefoongesprek met het Easy Banking Centre kan de klant gebruikmaken van zijn doventolkapplicatie. Een tolk op afstand zet dan via de tablet of smartphone van de klanten gebarentaal om in gesproken taal en omgekeerd.

Zonder computer

Klanten die geen toegang tot het internet hebben of niet met een computer werken, kunnen bankieren met Easy Banking Phone. Via de druktoetsen van de telefoon kan de klant zijn rekeningsaldo checken of verrichtingen uitvoeren, en dat 24 uur per dag. Een telefoongesprek met een adviseur van het Easy Banking Centre kan op weekdagen van 7 uur tot 22 uur en op zaterdag van 9 uur tot 17 uur.

Blinde klanten kunnen hun rekeninguittreksels in braille aanvragen. De bank bezorgt die gratis via de post bij de klant thuis. Daarnaast kunnen slechtzienden, of andere klanten met een leeshandicap, op aanvraag documenten krijgen in braille- of gesproken formaat.

Meer info

Meer info over toegankelijkheid bij BNP Paribas Fortis is te vinden op www.bnpparibasfortis.be/debankvooriedereen.

Een toegankelijke bank voor iedereen