BNP Paribas Fortis CSR
11.03.2021

Afstandsonderwijs schept problemen voor dove en slechthorende jongeren

Vzw Centre Comprendre et Parler past zich aan de corona-uitdagingen aan Mondmaskers en onlineonderwijs maken het voor dove en slechthorende jongeren moeilijker om les te volgen. Om hen te helpen hun opleiding via afstandsonderwijs voort te zetten, ontwikkelde het Centre Comprendre et Parler een aantal nieuwe diensten. De vzw integreerde die innoverende praktijken in het digitaliseringsproces dat ze al had opgestart met de steun van het Venture Philanthropy Fonds, een door de Koning Boudewijnstichting beheerd en door BNP Paribas Fortis Private Banking mee gefinancierd steunfonds

Al meer dan 50 jaar begeleidt het Centre Comprendre et Parler dove en slechthorende kinderen en jongeren in Franstalig België naar zelfstandigheid. Het helpt hen om hun taalcompetenties te ontwikkelen en bevordert hun sociale integratie en persoonlijke ontplooiing. Een multidisciplinair team van ruim 100 professionals (logopedisten, audiologen, gebarentolken, transliteratoren,  psychologen …) verleent bijstand aan een zeshonderdtal kinderen van alle leeftijden en uit alle sociaaleconomische milieus, vanaf de diagnose tot het einde van hun studies, in nauwe samenwerking met hun familie.

Aangepaste activiteiten

De coronapandemie heeft de activiteiten van de vzw – van het vroege opsporen van doofheid bij zuigelingen (jaarlijks worden 3.000 geteste baby's) tot het verstrekken van prothetische hulpmiddelen en opleiding – grondig verstoord. Dus moesten de professionals van het centrum hun praktijken aanpassen, om ervoor te zorgen dat de dove en slechthorende jongeren hun schoolopleiding (gedeeltelijk) online konden voortzetten.

Brigitte Charlier, directeur van de vzw: "De coronamaatregelen maken het voor deze jongeren veel moeilijker om les te volgen: mondmaskers verhinderen liplezen en afstandsonderwijs maakt het er niet eenvoudiger op om de lessen goed te begrijpen. Het team van het centrum rolde een hele reeks nieuwe strategieën uit, die op de ongeziene situatie inspelen: velotypes en e-transcriptie (automatische transcriptie van woorden) inzetten, opgenomen lessen ondertitelen, translitereren, afstandslessen tolken in  LSBF (Langue des Signes de Belgique Francophone, de gebarentaal voor Franstalig België). Dat kan in de lokalen van de vzw, in aanwezigheid van de student(e), of in de gebouwen van de inclusie-instelling."

Al die aanpassingen, die dankzij de coronasituatie intussen uitgebreid getest en bijgesteld zijn, zullen ongetwijfeld opgenomen worden in het gamma technologieën waarvan doven en slechthorenden dagelijks gebruikmaken. Ze versterken ook het digitaliseringsproces dat de vzw in 2020 met de steun van het Venture Philanthropy Fonds opstartte. Het Centre Comprendre et Parler krijgt namelijk gespreid over drie jaar (2020-2023) 70.000 euro van het fonds. Daarmee kan het de belangrijkste uitdagingen van de vzw aanpakken, die te maken hebben met de modernisering van de ICT-omgeving en de digitalisering van de patiëntendossiers (procedurewijzigingen, IT-infrastructuuraanpassingen, personeelsopleiding, communicatie en management).

Venture Philanthropy Fonds

Het Venture Philanthropy Fonds, dat beheerd wordt door de Koning Boudewijnstichting, biedt structurele ondersteuning (ongeveer drie jaar) aan organisaties (vzw's of ondernemingen uit de sociale economie) die het potentieel hebben om zich verder te ontwikkelen en kampen met uitdagingen om hun sociale impact te handhaven. Het gaat om bijstand op uiteenlopende gebieden: strategie, economisch model, goed bestuur, digitalisering, financieel beheer, maar ook impactmeting. Het fonds wil zo de capaciteiten van de organisaties helpen versterken, zodat ze hun werking kunnen bestendigen.

Françoise Pissart, directeur van de Koning Boudewijnstichting: "Voor de mensen in het veld kan de steun van het Venture Philanthropy Fonds echt het verschil maken: ze krijgen hulp, niet om een specifiek project te realiseren, maar wel begeleiding in de vorm van externe consultancy in domeinen die de toekomst van de vzw bepalen. Het traject kan lang zijn, maar de impact is altijd duurzaam."

Sinds 2009 ondersteunde het Venture Philanthropy Fonds al 122 organisaties, voor in totaal bijna 8,5 miljoen euro. In juni selecteerde het er 25 nieuwe (onder meer het Centre Comprendre et Parler), goed voor nog 1,8 miljoen euro.

Steun van BNP Paribas Fortis Private Banking

Elk jaar krijgt het Venture Philanthropy Fonds aanzienlijke steun van BNP Paribas Fortis Private Banking: de bank draagt via zijn maatschappelijk verantwoorde beleggingsoplossingen bij aan het fonds.

Stéphane Vermeire, General Manager Private Banking & Wealth Management: "BNP Paribas Fortis speelt voluit zijn maatschappelijke rol op het vlak van duurzaamheid en verantwoordelijkheid. In samenwerking met de Koning Boudewijnstichting begeleiden we sinds 2015 onze klanten in hun transitie naar de economie van morgen met behulp van onze maatschappelijk verantwoorde beleggingssoplossingen. En dat werkt uitstekend. Elk jaar stort de private bank bijna 1,5 miljoen euro uit de beheersvergoedingen van haar belangrijkste maatschappelijk verantwoorde beleggingsfonds door aan het Venture Philanthropy Fonds, om de wereld van de vzw's te ondersteunen en te begeleiden. We willen het Centre Comprendre et Parler, dat dove en slechthorende kinderen en jongeren, en hun omgeving, waardevolle, kwaliteitsvolle educatieve ondersteuning geeft, dan ook van harte feliciteren!"

Ook de klanten van BNP Paribas Fortis Private Banking stellen dit initiatief erg op prijs, zoals blijkt uit het enthousiasme waarmee ze elk jaar de vzw's kiezen die hen het nauwst aan het hart liggen. Dit jaar werden 3.340 uitgebracht. Dat levert de geselecteerde vzw's  bijkomende steun en zichtbaarheid op. Zo krijgt het Centre Comprendre et Parler, als een van de favoriete vzw's van de klanten en personeelsleden van de bank in 2020, 3.000 euro extra.

www.ccpasbl.be

www.venturephilanthropyfund.be