BNP Paribas Fortis CSR
14.05.2019

VZW TWERK, een sociale werkplaats voor mensen met autisme verkozen tot ‘Coup de coeur'

TWERK, een vzw die gesteund wordt door het Venture Philanthropy Fonds van de Koning Boudewijn Stichting, is door de klanten van BNP Paribas Fortis Private Banking verkozen als ‘Coup de Coeur’ en kan hierdoor een volgende stap zetten in haar groei.

TWERK is een sociale (werk)plaats. Mensen met autisme spelen er de hoofdrol, en TWERK speelt een hoofdrol in hun leven. TWERK biedt maatwerk aan mensen met autisme, en levert ook maatwerk voor allerhande bedrijven.

Bart Michiels, directeur TWERK:

“Wij  zijn een ambachtelijk chocoladebedrijf dat toevallig alles zoveel mogelijk doet met en voor mensen met autisme. We zijn er fier op dat onze methodiek als referentie geldt op het vlak van omgaan met mensen met autisme.”

De Venture Philanthropy ‘Coup de coeur’

Sinds 2015 heeft de Koning Boudewijnstichting een uniek partnership met BNP Paribas Fortis Private Banking. Jaarlijks kunnen de cliënten van Private Banking die belegden in maatschappelijk verantwoorde beleggingsoplossingen en de werknemers van BNP Paribas Fortis stemmen voor hun ‘coup de coeur’, de organisatie die hen het nauwst aan het hart ligt.

TWERK is deze keer verkozen en kan hierdoor genieten van een bijkomend budget en professionele begeleiding.

Sophie Van Malleghem, Koning Boudewijnstichting:
“Wij zien TWERK dit jaar graag verder groeien naar TWERK 3.0 : 5 nieuwe werknemers aannemen, 10% meer chocolade produceren, een Fairtrade label behalen… Grootse plannen, dus deze erkenning als ‘coup de coeur’ komt zeer goed van pas.”

Het Venture Philanthropy Fonds biedt een structurele begeleiding aan organisaties (vzw’s of ondernemingen in de sociale economie) die voldoende groeipotentieel tonen of waarvan de sociale impact in België onder druk staat, met externe consultancy, financieringshulp, het inschakelen van het netwerk van de Koning Boudewijnstichting en de uitbouw van het eigen netwerk.

Caroline Thijssen, BNP Paribas Fortis Private Banking:

“Met de steun van 80.000€ en de prijs ‘coup de coeur’ van 4.000€   kunnen we TWERK 3.0 extra ondersteunen. We herbekijken de werking en processen van TWERK, als maatwerkbedrijf en als welzijnsinitiatief. Zo kunnen we de benadering van mensen met autisme in een sociale werkplaats nog beter organiseren en waarderen.”

Voice: Inge Van Eycken; inge@voice.be; 0472/493686

TWERK: Bart Michiels; bart@twerk.be; 014/23.32.28

TWERK vzw is een sociale (werk)plaats in Herentals. Mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) spelen er de hoofdrol en TWERK speelt op zijn beurt een hoofdrol in hun leven. De hoofddoelstelling van TWERK: mensen met ASS een zinvol leven, zinvol werk en loon naar werken geven. De methodiek van TWERK is een referentie op het vlak van omgaan met mensen met autisme.
www.twerk.be

Het Venture PhilanthropyFonds biedt een structurele ondersteuning aan verenigingen of ondernemingen in de sociale economie. De kandidaat-organisaties worden geconfronteerd met de uitdaging om zich verder te ontwikkelen of om hun huidige maatschappelijke impact op peil te houden. Het Venture Philanthropy Fonds stelt aan de geselecteerde organisaties een structurele begeleiding van(minimum) drie jaar voor.  Sinds juni 2015 steunt BNP Paribas Fortis Private Banking via haar “Funds SRI” het Venture Philanthropy Fonds. Dat geeft de mogelijkheid aan het Fonds meer organisaties te steunen.

Galerie