BNP Paribas Fortis CSR
19.10.2017

Vlerick, KPMG en VISES meten de impact van het microkrediet in België

Voor elke euro geïnvesteerd in microkrediet krijgt de gemeenschap er vier terug.

> 84% van de micro-ondernemers hebben werk.

> Het overlevingspercentage van de opgerichte ondernemingen met behulp van een microkrediet bedraagt 78%.

> Bijna een derde van de actieve micro-ondernemingen werft medewerkers aan, waarvan 41% werkloos was.

Brussel, 19 oktober 2017 – Volgens de resultaten van een drievoudige studie uitgevoerd door de Vlerick Business School, het auditkantoor KPMG en het VISES-project (Valoriser l’Impact Social de l’Entrepreneuriat Social), verbetert de werking van microStart het dagelijkse leven van de micro-ondernemers. Andere vaststelling: de talrijke positieve effecten waardoor de overheid besparingen kan realiseren op het vlak van sociale uitkeringen en ook aanzienlijke fiscale inkomsten.

microStart is een coöperatieve bank met sociaal oogmerk en een vereniging zonder winstoogmerk die actief zijn in het microkrediet. Sinds 2010 biedt ze financiering en begeleiding aan sociaal uitkeringsgerechtigden en ondernemers die geen toegang hebben tot bankfinanciering en die een kleine zelfstandige onderneming willen opstarten of verder uitbouwen.

In 2014 vroegen microStart en BNP Paribas Fortis, de eerste aandeelhouder van microStart, aan de Vlerick Business School om de maatschappelijke impact van het microkrediet te becijferen. Uit het onderzoek bleek destijds dat de microkredieten verleend door microStart de overheid jaarlijks een bedrag van 2,21 miljoen euro opbrachten, door extra belastinginkomsten (1,12 miljoen euro) en besparingen in de sociale zekerheid (1,09 miljoen euro).

Drie jaar later hebben beide partners de cijfers van dit onderzoek hernieuwd en aangevuld met twee andere studies uitgevoerd door KPMG en VISES.

• De studie van de Vlerick Business School is een update van 2014. Ze bestaat uit twee onderdelen: een eerste deel over de integratie van de door microStart gefinancierde micro-ondernemers en de duurzaamheid van de opgerichte ondernemingen, een tweede deel over de positieve gevolgen voor de overheid.
  • Het auditkantoor KPMG baseert zich op het onderzoek van Vlerick en het businessmodel van microStart voor de berekening van de Social Return on Investment (SROI), die een weerslag heeft op de hele maatschappij.
  • Ter vervollediging voerde VISES een kwalitatieve studie uit door klanten te vragen wat zij vinden van microStart.

De resultaten van deze drievoudige benadering zijn op 19 oktober bekendgemaakt ter gelegenheid van de derde Europese dag van de Microfinanciering. Gemeenschappelijk punt tussen de drie onderzoeken: de positieve effecten van het microkrediet voor de Belgische economie en maatschappij, én voor het dagelijkse leven van de micro-ondernemers. De onderzoeksresultaten laten bovendien vier belangrijke conclusies toe.

Hierbij vindt u de resultaten van het onderzoek.

Perscontact:

Voor meer informatie, interviewaanvragen of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

Voice Agency – Karel Goethals — press@voice.be— 0485/82.96.52

www.bnpparibasfortis.com