BNP Paribas Fortis Economie
11.03.2022

KLANTEN VAN BNP PARIBAS FORTIS KRIJGEN ER 657 POSTKANTOREN BIJ

Op 1 januari 2024 wordt, indien de nodige goedkeuring wordt bekomen van de betrokken toezichthouders, bpost bank geïntegreerd in BNP Paribas Fortis. Klanten van BNP Paribas Fortis zullen vanaf die dag voor alle financiële basisdiensten ook terecht kunnen in de postkantoren. Dit zijn er momenteel 657. Het uitgebreide netwerk van de postkantoren is geografisch verdeeld over het hele land. Dit moet BNP Paribas Fortis toelaten in te zetten op duurzame relaties, dicht bij en op maat van de klant. De regeling maakt deel uit van het commerciële partnership dat bpost group en BNP Paribas Fortis op 3 januari 2022 al aankondigden. Voor BNP Paribas Fortis was de overname van bpost bank eerder dit jaar de tweede belangrijke acquisitie op korte termijn. Einde 2021 nam Axepta BNP Paribas Benelux, een 100%-dochteronderneming van BNP Paribas Fortis, al de in-storeactiviteiten van Ingenico over.

Op 1 januari 2024[1], wordt bpost bank geïntegreerd in BNP Paribas Fortis. Dit zal gebeuren door een horizontale fusie. De juridische entiteit bpost bank nv, waarvan BNP Paribas Fortis sinds begin dit jaar de volledige aandeelhouder is, wordt nadien ontbonden. De klanten van bpost bank worden op 1 januari 2024 klant van BNP Paribas Fortis. De merknaam bpost bank verdwijnt na 1 januari 2024. Door deze fusie zal BNP Paribas Fortis kunnen kapitaliseren op de sterktes van beide partijen: de nabijheid en servicingcapaciteiten van de 1.300 loketmedewerkers en 410 toegewijde adviseurs bij bpost bank enerzijds en de expertise en het aanbod van BNP Paribas Fortis anderzijds, en dit ten voordele van alle klanten.

Alvast nieuwe diensten voor klanten van bpost bank vanaf dit jaar
Voor de klanten van bpost bank verandert er fundamenteel niets vóór 1 januari 2024. Wel zal bpost bank onder impuls van aandeelhouder BNP Paribas Fortis al vanaf dit jaar een aantal diensten toevoegen aan het bestaande aanbod, zoals verzekeringsproducten van het type ‘niet-leven’ (woning, aansprakelijkheid, voertuigen en juridische bijstand). Ook na 1 januari 2024 zullen de klanten van bpost bank, dan klant van BNP Paribas Fortis, op hun vertrouwde manier kunnen blijven bankieren in het postkantoor.

Het fysieke netwerk is en blijft belangrijk voor een toegankelijke bank voor iedereen
BNP Paribas Fortis hecht veel belang aan een inclusief aanbod voor bankieren. In de eerste plaats wil de bank dit doen door zoveel mogelijk klanten die dit wensen, te helpen digitaal bankieren. De bank deed dit al ruim voor de pandemie met digitale ateliers en persoonlijke begeleiding voor haar klanten. De ‘digitale onboarding’ zal de bank ook in de toekomst verderzetten. Maar alhoewel er een algemene trend is naar digitaal bankieren, kunnen we niet om de vaststelling heen dat een belangrijke groep mensen om diverse redenen vandaag nog niet of onvoldoende kan of wil gebruik maken van digitale tools. Alleen daarom al blijft een voldoende groot fysiek netwerk voor alle financiële basisdiensten noodzakelijk. Deze rol zal worden vervuld door de postkantoren. Tegelijkertijd zullen de klanten die nu al hoofdzakelijk digitaal bankieren, voor specifieke, complexere onderwerpen, naast advies op afstand, altijd kunnen blijven terugvallen op een face-to-facegesprek in een kantoor.

Fors uitgebreid netwerk vanaf 1 januari 2024
BNP Paribas Fortis beschikte einde 2021 over een netwerk van 386 bankkantoren voor zowel dienstverlening als voor advies op maat. Dit netwerk wordt vanaf 1 januari 2024 uitgebreid met de postkantoren (momenteel 657). Deze zijn geografisch verdeeld over het hele land. Het uitgebreide netwerk van de postkantoren zal BNP Paribas Fortis toelaten in te zetten op duurzame relaties, dicht bij en op maat van de klant, terwijl adviseurs in het eigen kantorennet en callcenters meer nog dan vandaag zullen kunnen focussen op de adviesverlening over meer complexe noden, en dit voor alle klanten.

27 centra voor Private & Wealth-klanten
Naast het fors uitgebreide netwerk van bankkantoren en postkantoren zal BNP Paribas Fortis in de toekomst beschikken over 27 specifieke centra voor Private Banking & Wealth Management-klanten. Zestien hiervan zijn zogenaamde ‘client houses’ waar de bank op éénzelfde locatie de expertise verzamelt om zowel de privé als de professionele belangen van de klanten van BNP Paribas Fortis optimaal te behartigen.

Personeel bpost bank ter versterking van de bestaande BNP Paribas Fortis-teams
BNP Paribas Fortis streeft ernaar om voor elke medewerker van bpost bank een passende functie te vinden binnen BNP Paribas Fortis. Met alle personeelsleden van bpost bank zal bekeken worden of er interesse is om de teams bij BNP Paribas Fortis te versterken.

Twee grote overnames op korte tijd: Ingenico In-store en bpost bank
Met de overname van de  Belgische en Luxemburgse in-storeactiviteiten van Ingenico door dochteronderneming Axepta BNP Paribas Benelux en de acquisitie van bpost bank deed BNP Paribas Fortis twee belangrijke overnames op korte tijd. BNP Paribas Fortis wil met die overnames inzetten op de verbetering van de dienstverlening aan zijn klanten op het vlak van de toegankelijkheid en de verwerking van de kaartbetalingen.

---

Perscontacten BNP Paribas Fortis:

Dhr. Hans Mariën | Head of Press & PR
hans.marien@bnpparibasfortis.com

Perscontacten bpost bank:

Dhr. Frédéric Jonnart | Lid Directiecomité en woordvoerder
press@bpostbank.be

---

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is een vooraanstaande bank in Europa met een internationale uitstraling. Ze is aanwezig in 68 landen en heeft ruim 193.000 medewerkers, waarvan meer dan 148.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Domestic Markets en International Financial Services (waarvan de retailbankingnetwerken en de financiële diensten ondergebracht zijn bij Retail Banking & Services) en Corporate & Institutional Banking, dat zich richt op bedrijfsklanten en institutionele klanten. De groep begeleidt al haar klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grote bedrijven en institutionele klanten) bij de realisatie van hun projecten door hun financierings-, beleggings-, spaar- en verzekeringsdiensten te bieden. De groep heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en BNP Paribas Personal Finance is de Europese nummer één in kredieten aan particulieren. BNP Paribas ontplooit zijn geïntegreerde model voor Retail Banking ook in het Middellandse Zeegebied, in Turkije en in Oost-Europa, en heeft een omvangrijk netwerk in het westen van de Verenigde Staten. In Corporate & Institutional Banking en International Financial Services is BNP Paribas toonaangevend in Europa, sterk vertegenwoordigd in Noord- en Zuid-Amerika, en profiteert het van solide en snelgroeiende activiteiten in Azië-Pacific.

[1] onder voorbehoud van het bekomen van de nodige goedkeuring van de betrokken toezichthouders