BNP Paribas Fortis Economie
07.02.2018

In 2017 verleende BNP Paribas Fortis 25% van zijn hypothecaire kredieten aan millennials

Met in totaal meer dan 31 miljard euro aan hypothecaire kredieten (herfinancieringen niet inbegrepen) vestigde de Belgische hypotheekmarkt in 2017 voor het vierde opeenvolgende jaar een record. Volgens BNP Paribas Fortis, dat in België een op de vier woonleningen financiert, is dat goede resultaat vooral te danken aan de aantrekkelijke rentetarieven.

Batibouw staat weer voor de deur en dus maakte BNP Paribas Fortis, de Belgische marktleider in hypothecair krediet, zijn jaarlijkse balans op van de vastgoedsector. Dat er aan het enthousiasme van particulieren en investeerders voor vastgoed maar geen einde lijkt te komen, was daarbij een onvermijdelijke vaststelling.

In 2017 gaven diverse categorieën van kredietnemers de vastgoedactiviteiten van BNP Paribas Fortis een boost: de millennials (1 op de 4 hypothecaire kredieten), de alleenstaanden en eenoudergezinnen (3 op de 10) en de babyboomers (1 op de 10).

De millennials profiteerden verder van de lage rente

Een van de trends die BNP Paribas Fortis kon afleiden, is dat de millennials – de min-dertigers– de lage rentetarieven bleven benutten om vastgoedeigenaar te worden. Een kwart van de hypothecaire kredieten bij de bank ging naar jongeren. Opmerkelijk is dat het aantal kredieten aan die groep de voorbije vijf jaar met 26% is toegenomen.

Terwijl 64% van de vastgoedkopers jonger dan dertig voor een bestaande woning kiest, opteert 18% voor een nieuwbouw – 7%  meer dan het jaar voordien.

De millennials leenden gemiddeld 205.170 euro om een onroerend goed te kopen, een lichte daling (-1%) tegenover vorig jaar (206.671 euro). Daarentegen is het gemiddelde kredietbedrag voor alle bestemmingen dooreen, van 2016 naar 2017 toegenomen (181.559 euro, +2%). Ten slotte leenden de jongeren, gezien hun beperktere financiële middelen, 86% van de waarde van het pand, wat een meer is dan het gemiddelde van alle kredietnemers (76%).

Bij de babyboomers waren zowel aankopen als renovaties populair

Niet alleen de millennials profiteerden van de lage rente, ook de babyboomers lieten zich niet onbetuigd. Het aantal kredieten aan 55-plussers vertoonde vorig jaar een sterke stijging (+7%). De groep was goed voor 10% van de hypothecaire leningen bij BNP Paribas Fortis.

Die kredieten waren vooral bestemd voor vastgoedaankopen (47%) en renovaties (25%). Alle bestemmingen dooreen leenden de babyboomers gemiddeld 147.588 euro. Het globale bedrag ging weliswaar met 16% omhoog tegenover het jaar voordien, maar bleef nog altijd onder het gemiddelde voor alle bestemmingen en generaties dooreen (158.801 euro). De gemiddelde looptijd van de hypothecaire leningen bedroeg voor de babyboomers 120 maanden (10 jaar), bijna de helft minder dan voor het totale klantenbestand van BNP Paribas Fortis (224 maanden).

Ook alleenstaanden en eenoudergezinnen gingen leningen aan

Net als vorig jaar nam BNP Paribas Fortis de kredieten aan alleenstaanden en eenoudergezinnen apart onder de loep, om na te gaan of de hypothecaire kredieten voor hen toegankelijk zijn.

In 2017 verleende BNP Paribas Fortis 31% van zijn hypothecaire kredieten aan alleenverdieners. Zij leenden gemiddeld 165.871 euro voor de aankoop van een woning, wat 21% minder is dan de tweeverdieners. Voor alle soorten hypotheekcontracten dooreen bedroeg de gemiddelde maandelijkse afbetaling 778 euro voor eenverdieners, tegenover 859 euro voor tweeverdieners.

Herfinancieringen minder in trek

De herfinancieringsgolf boette over het hele klantenbestand van BNP Paribas Fortis aan kracht in, met een 50%-daling tussen 2016 en 2017 – een terugkeer naar het peil van 2012.

Herfinancieringen niet meegerekend, nam een op de twee klanten een hypothecair krediet voor de aankoop van een woning (+3%) en een op de vijf voor renovatiewerken (-15%). Het gemiddelde aankoopbedrag bleef stabiel: 194.381 euro in 2017 tegenover 193.978 euro in 2016. Voor alle bestemmingen dooreen ging het gemiddelde kredietbedrag 8% omhoog, van 146.626 euro in 2016 naar 158.801 euro in 2017.

Weer wat meer interesse voor een variabele rentevoet

In de loop van 2017 bleven de kredietnemers zich duurzaam indekken tegen de eventuele gevolgen van een rentestijging. Bij BNP Paribas Fortis koos 85% voor een vaste rentevoet. Toch kon de variabele rentevoet 15% van de leners bekoren, 8% meer dan een jaar voordien.

Wat de duur van de leningen betreft, zorgde het zeer lage rentepeil van de jongste jaren voor vergelijkbare looptijden met die van het jaar voordien (224 maanden). Bijna zeven op de tien klanten kozen voor een krediet op minder dan 20 jaar. De gemiddelde maandelijkse afbetaling bedroeg in 2017 845 euro, tegenover 838 euro in 2016.

Geleidelijk en langzaam herstel in 2018

Qua vooruitzichten voor 2018 verwacht BNP Paribas Fortis een lichte groei van de vastgoedmarkt, nog altijd ondersteund door lage rentetarieven: "De belangrijkste redenen waarom de Belgen zich naar de vastgoedmarkt begeven, zijn het herwonnen vertrouwen in de economie en de nog altijd zeer lage rente", weet Sébastien Degand, verantwoordelijke kredieten aan particulieren bij BNP Paribas Fortis. “Voor 2018 wijzen verschillende factoren in de richting van rentestijging, maar als die er inderdaad zou komen, zal ze wellicht gematigd zijn. We gaan voor de Belgische tarieven op 10 jaar dan ook uit van een stijging met 50 basispunten, gespreid over de komende 12 maanden. In die context verwachten we een groei van de woningverkoop en woningprijzen die dit jaar wellicht nog enkele percenten zullen omhooggaan."

Linked Files