28.09.2016

Co.Station Gent: nieuwe broeikas voor jonge digitale bedrijven met ambitieuze groeiplannen

In het Quantum-gebouw vlakbij het station Gent-Dampoort opent op 29 september 2016 een gloednieuwe campus van 2.600m² specifiek gericht op jonge digitale bedrijven met ambitieuze groeiplannen. ‘Co.Station’ is een merknaam waarmee zowel de fysieke locatie (‘Village’) als de dienstverlening (‘Academy’ & ‘Accelerator’) worden aangeduid. Co.Station richt zich specifiek op ‘scaleups’ (opschalende bedrijven).

De opening van Co.Station Gent wordt mogelijk gemaakt door BNP Paribas Fortis, EY en Proximus en komt er na de succesvolle opening van Co.Station BXL in februari 2015. Co.Station BXL (2.845m²) barst intussen uit haar voegen waardoor er nog voor het einde van dit jaar een uitbreiding komt met 1.052m².

Van startups naar scaleup: snelheid is belangrijk!

Startups die innovatieve ideeën omzetten tot een verkoopbare dienst of product verdienen alle steun en omkadering om zo snel mogelijk te kunnen opschalen (vandaar in het Engels: ‘scaleups’) zodat er een cash-flow wordt gegenereerd en ook snel op internationaal niveau kan worden doorgebroken. Dit laatste is niet onbelangrijk. Bij een nieuwe digitale innovatie is snelheid enorm belangrijk. De markt en het gedrag van klanten verandert zodanig snel dat het enkel de erg reactieve scaleups zijn die slagen en dit dankzij een veerkrachtig team en modulaire methodes.

Gent: Epicentrum voor startups

De keuze van Co.Station voor Gent is evident. Gent werd eerder deze maand nog door Venturebeat.com erkend als het epicentrum voor de techscene in België maar had nog geen specifieke campus voor scaleups, terwijl het net in de opschaalfase is dat succesvolle innoverende ondernemers nood hebben aan de juiste contacten binnen de gevestigde bedrijfswereld. Co.Station Gent biedt deze, in samenwerking met de partners van Co.Station Gent: BNP Paribas Fortis, EY en Proximus. Elk van de partners zal financieel bijdragen tot Co.Station in Gent, maar zullen ook investeren in een permanente dialoog en kruisbestuiving tussen de ‘bewoners’ van Co.Station Gent en de innovatiecellen binnen hun respectievelijke eigen organisaties.

-“Na het succes van Co.Station BXL was een uitbreiding naar andere steden en meer bepaald Gent – een stad die gekend is om haar techscène -  niet meer dan logisch. Een concept zoals dat van Co.station bestaat vandaag niet in Gent. Bij onze komst naar Gent hebben we dan ook alle ondersteuning gekregen van zowel de stad Gent als de universiteit en de bestaande start-up community”. – Max Jadot, CEO and Chairman of the Executive Board of BNP Paribas Fortis.

-“Bij EY geloven we steevast in innovatief ondernemerschap. Co.Station Gent is een perfecte toevoeging aan ons partnernetwerk.  Onze focus in deze samenwerking is het verder uitbouwen van het bestaande ecosysteem rond ambitieuze groeibedrijven, zodat ook wij voor hen een grote meerwaarde kunnen realiseren. Het internationale netwerk dat wij kunnen openstellen en onze brede waaier aan in-house expertise waar deze ondernemers van kunnen genieten, zijn van grote waarde wanneer ze hun onderneming willen doen groeien” - Rudi Braes, CEO en voorzitter van EY België.

-“Innovatie is een heel belangrijke pijler van onze groeistrategie bij Proximus. Wij kiezen resoluut voor 'open-innovatie', waarbij we externe partijen oproepen om samen onze producten van morgen te ontwikkelen. Met ons engagement in Co-station Gent willen we de laatste technologieën ter beschikking stellen van de scale-ups en zo samen een antwoord formuleren op de uitdagingen van de digitale economie”. - Dominique Leroy, CEO van Proximus.

- Quote City of Ghent – “Gent richt zich op scale-ups. Als stadsbestuur willen we Gent uitbouwen tot de scale-up city van het land. Dat is crucial voor het creëren van nieuwe jobs en extra tewerkstelling, voor internationalisering. De Stad Gent wil dit in de toekomst samen doen met Co.Station Gent”. – Mathias De Clercq, Deputy Mayer of the City of Ghent.

Nauwe samenwerking met overheid en universitaire wereld

Met dit initiatief sluiten Co.Station Gent en de partners BNP Paribas Fortis, EY en Proximus zich aan bij de ambitie van de Vlaamse Regering om een cultuur van meer ambitieus ondernemerschap te installeren. Verder volgt het steunen van de groei van digitale ecosystemen ook de strategie van de Federale Overheid, in het bijzonder het actieplan “Digital Belgium”, dat een digitale langetermijnvisie voor België uittekent. Daartoe zal Co.Station Gent ook samenwerken met heel wat spelers in het landschap zoals Netwerk Ondernemen, EY, Start-ups.be, Bryo en Vlerick ,die dezelfde doelstellingen ondersteunen.

Enorme opportuniteiten voor jobcreatie

De positieve aandacht van zowel Vlaamse als federale Overheid voor innoverende bedrijven is evident. In verschillende sectoren, ook de dienstensector, slanken vele gevestigde bedrijven hun personeelsbestand af. Jobcreatie zal in grote mate moeten komen van innovatie. Uiteraard hoopt iedereen dat een van de scaleups in Co.Station de volgende ‘Unicorn’ (beurswaarde van minstens 1 miljard dollar) zal zijn. Maar zelfs zonder zulke ‘Eenhoorns’, zullen verschillende scaleups van vandaag mede dankzij een adequate ondersteuning van het bedrijfsleven kunnen doorgroeien tot succesvolle, duurzame en winstgevende bedrijven en hierdoor een belangrijke bijdrage leveren aan jobcreatie en het KMO-landschap van de toekomst. Enkele Belgische scaleups tellen intussen elk meer dan 100 mensen tewerk.

Co.Station ‘Village’

Co.Station Gent biedt gemeubelde kantoren aan met 24/7 toegang, glasvezel internettoegang, gratis gebruik van vergaderruimte en ‘pitching areas’ en netwerkopportuniteiten. Dit alles op basis van flexibele contracten voor de bewoners. Uiteraard zorgt een ‘samenwonen’ van verschillende ambitieuze digitale ondernemers en de fysiek aanwezige corporate partners voor een specifieke atmosfeer met in vele gevallen interessante intellectuele kruisbestuiving omdat de bewoners druk bezig zijn met het schalen van hun dienstverlening of product, vaak op internationaal niveau.

Co.Station ‘Academy’

In dit opleidingscentrum worden opleidingen georganiseerd en coaches ter beschikking gesteld van ondernemers, start-ups en scale-ups. Verschillende disciplines komen aan bod zoals financiering, marketing en communicatie, juridische aspecten, en meer.

Co.Station “Accelerator”

Dit is een specifiek acceleratie-programma voor scale-ups oftewel groeibedrijven (verschillend van incubator-programma’s voor start-ups) op weg naar internationalisering en groei in een omkaderd programma dat 6 tot 10 maanden duurt.

Enkele cijfers…

• 3 partners: BNP Paribas Fortis, EY en Proximus

• 2.600m2, 3 verdiepingen, 27 kantoren, 5 vergaderzalen, 2 lounge areas, flex areas, 1 pool tafel, terras, beveiligde fiets en auto parking, restaurant en koffiebar Romain Roquette (vanaf mid oktober 2016)

• Officiële opstart was op 12 mei 2016

• Scale-up community van Co.Station Gent: o.a. Sinnolabs, Crunch Analytics, Netwerk Ondernemen, Rialto… In the pipeline AllThingsTalk e.a.

• Ligging: Quantum gebouw aan de Dampoort met makkelijke toegang tot openbaar vervoer (Dampoort Station) en uitvalswegen via de R4 naar de E40 en E17

• Omringd door water en in het hart van de startup community aan de site Oude Dokken

• Quantum gebouw heeft een BREEAM Excellent score.

Adres : Co.Station Gent I Quantum Building, Oktrooiplein 1, 9000 Gent

www.co-station.com

Perscontacten:

Co.Station Gent Nils Roelandt -  nils@co-station.com   Mobile  +32(0)485 13 60 38

BNP Paribas Fortis Hans Mariën – hans.marien@bnpparibasfortis.com  Tel. +32(0)2 565 86 02 - Mobile +32(0)475 74 72 86

EY  Christophe Ballegeer - christophe.ballegeer@be.ey.com  Tel. +32(0)2 774 91 11

Proximus  Jan Margot - jan.margot@proximus.com  Tel. +32(0) 2 202 85 01 – Mobile +32(0)475 58 50 37