BNP Paribas Group Economie CSR
09.11.2020

BNP Paribas sluit haar eerste sustainable deposit af met Unilever

BNP Paribas kondigde vandaag haar eerste Sustainable Deposit aan met de Unilever groep, wereldleider in consumptiegoederen. Daarmee geeft de bank het startschot van de uitrol van dit innovatief aanbod voor bedrijfsklanten in de EMEA-landen.

BNP Paribas ontwikkelde onlangs een framework voor Sustainable Deposits dat van Vigeo Eiris (V.E.) de waardering ‘reasonable assurance’ (V.E.’s hoogste waardering) ontving.* Met Sustainable Deposits wil BNP Paribas beter in staat zijn om het bedrag te verhogen van de investeringen en de financieringen die bijdragen tot de energietransitie en tot de sectoren die geacht worden de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties rechtstreeks te ondersteunen. Dat kadert in de ESG-verbintenissen (milieuzorg, maatschappelijke verantwoordelijkheid en deugdelijk bestuur) van de bank.

Philip Sasse, Vice President, Global Treasury Operations bij Unilever, licht toe:

ESG maakt integraal deel uit van de bedrijfsstrategie van Unilever. Als Treasury team helpen we onze duurzame bedrijfsdoelstellingen te behalen voor de hele waaier van onze thesaurie-activiteiten. We willen daar vooral aan bijdragen door middel van innovatie op ESG-gebied. We zijn dan ook zeer blij dat we met een belangrijke bancaire partner zoals BNP Paribas konden samenwerken aan hun nieuwe aanbod op het gebied van Sustainable Deposits. We willen daarmee een pioniersrol spelen bij de ontwikkeling van relevante oplossingen en op grote schaal ESG-impact creëren.

Aurelia Normand, Head of Transaction Banking EMEA bij BNP Paribas stelt bijkomend:

Dankzij de ontwikkeling van een Sustainable Deposits aanbod is BNP Paribas beter in staat om kortetermijnfondsen te werven met als doel leningen te verlenen aan sectoren met een positieve impact op de ESG-doelstellingen van de VN en tegelijk in te spelen op de toenemende behoefte van haar klanten om de inzet van hun liquiditeiten en hun investeringsactiviteiten af te stemmen op hun duurzaamheidsdoelstellingen. We zijn klaar om ons aanbod in de verschillende regio’s uit te rollen, waarbij de EMEA-landen eerst aan de beurt komen. We zijn dan ook zeer verheugd dat we onze eerste Sustainable Deposit konden afsluiten met Unilever.”

*V.E. kreeg de opdracht een individuele waardering te bezorgen over het duurzaamheidsniveau van het Sustainable Deposits Framework (“het Framework”) dat BNP Paribas Corporate en Institutional Banking (“de Bank”) opstelden. V.E. verleende een ‘reasonable assurance’ - rating (hun hoogste waardering) voor de mate waarin de Sustainable Deposits van de Bank in staat zijn leningen te ondersteunen die kunnen bijdragen tot de gekende ESG-doelstellingen van de Verenigde Naties. De beoordeling dateert van 17 september 2020.