BNP Paribas Group Awards
12.07.2018

BNP Paribas verkozen tot Beste Bank ter wereld op het vlak van Duurzame Financiering op de Euromoney Awards For Excellence 2018

Londen, Parijs - 12 juli 2018 - BNP Paribas ontving tijdens de ceremonie van de Euromoney Awards for Excellence 2018 de prijs voor de “Beste bank ter wereld op het vlak van duurzame financiering”.

Euromoney beloont daarmee BNP Paribas voor de verschillende inspanningen van de bank met een positief effect op de maatschappij.

Helen Avery, redactrice duurzame financiering bij Euromoney, benadrukt: “De manier waarop BNP Paribas zich heeft geëngageerd in duurzame financiering vindt in de bankwereld zijn gelijke niet. Zo weigert de bank nog langer bepaalde transacties uit te voeren en trekt ze zich terug uit niet-duurzame sectoren. Tegelijk neemt ze nieuwe initiatieven rond duurzame financiering en dat over alle departementen heen.”

Euromoney onderstreepte vooral de beslissing van de groep om niet alleen te stoppen met de financiering van schaliegas en schalieolie en van oliewinning uit teerzand, maar ook om te stoppen met financierings- en beleggingsactiviteiten gerelateerd aan tabaksondernemingen. Eind 2017 wees BNP Paribas een bedrag van 155 miljard euro toe aan de financiering van projecten die rechtstreeks bijdragen tot de realisatie van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties (DOD).

Jean-Laurent Bonnafé, CEO van BNP Paribas, reageert:

"Wij zijn enorm blij dat Euromoney ons dit jaar beloont met een ‘Award for Excellence’. Bij BNP Paribas staat duurzame financiering centraal in ons businessmodel. Wij menen dat de banken – daarbij steunend op hun centrale plaats in de economie – een cruciale rol spelen bij het samenbrengen van mensen, bedrijven en investeerders om de middelen te oriënteren naar initiatieven die een antwoord bieden op de belangrijkste uitdagingen op maatschappelijk en milieuvlak waarmee onze maatschappij wordt geconfronteerd."

“Ik wil graag onze klanten en partners bedanken die ons hun projecten hebben toevertrouwd en ons hebben uitgedaagd om hen nieuwe oplossingen te bieden. Want ook zij zijn op zoek naar duurzamere modellen. Ik wil ook al onze medewerkers bedanken, want ook zij zijn gedreven om met hun werk een positieve impact te genereren. Zij zijn de drijvende kracht achter de focus die de bank legt op maatschappelijke en milieuvraagstukken.”

BNP Paribas kreeg ook een erkenning in de volgende categorieën:

• Beste bank in duurzame financiering, West-Europa
• Beste bank, Luxemburg
• Beste Investeringsbank, Frankrijk

Perscontacten
Coralie France-Savin – +33 (0)1 40 14 94 89
coralie.francesavin@bnpparibas.com

Claire Helleputte – +33 (0)1 55 77 89 63
claire.helleputte@bnpparibas.com

Nota aan de redactie

Over BNP Paribas
BNP Paribas is een vooraanstaande bank in Europa met een internationale uitstraling. De groep is met ruim 196.000 medewerkers, van wie meer dan 149.000 in Europa, aanwezig in 73 landen. Ze bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Domestic Markets en International Financial Services – waarvan de retailbankingnetwerken en de financiële diensten ondergebracht zijn bij Retail Banking & Services – en Corporate & Institutional Banking, dat zich richt op bedrijfsklanten en institutionele klanten. De groep begeleidt al haar klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grote bedrijven en institutionele klanten) bij de realisatie van hun projecten door hun financierings-, beleggings-, spaar- en verzekeringsdiensten te bieden. Ze heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en BNP Paribas Personal Finance is de nummer één in consumentenkredieten in Europa. BNP Paribas ontplooit ook zijn geïntegreerde model voor Retail Banking in het Middellandse Zeegebied, in Turkije en in Oost-Europa en heeft een omvangrijk netwerk in het westen van de Verenigde Staten. In Corporate & Institutional Banking en International Financial Services is BNP Paribas toonaangevend in Europa, sterk aanwezig op het Amerikaanse continent en heeft het solide en snelgroeiende activiteiten in Azië-Pacific.

Over Euromoney
Euromoney is al nagenoeg 50 jaar lang de toonaangevende publicatie voor verslaggeving over de internationale financiële sector. Zo bracht het blad de voorbije 12 maanden interviews met een honderdtal CEO’s van banken, ministers van financiën en gouverneurs van centrale banken van over de hele wereld. Toen de awards in 1992 gelanceerd werden, waren ze de eerste in hun soort in de wereldwijde banksector. Dit jaar kreeg Euromoney zo’n 1.500 inzendingen van banken, voor een awards-programma met 20 mondiale awards, meer dan 50 regionale awards, en best bank awards in bijna 100 landen.

Galerie