BNP Paribas Fortis Sponsoring
04.05.2020

BNP Paribas Fortis stopt in onderling overleg als shirtsponsor van RSC Anderlecht

BNP Paribas Fortis en voetbalclub RSC Anderlecht hebben samen besloten om het bestaande sponsorcontract te beëindigen.

Bij de start van volgend seizoen verdwijnen de naam BNP Paribas Fortis en het gekende groene logo van de RSCA-shirts. Het einde van een tijdperk. De grootste bank van het land was vanaf begin jaren ‘80 ononderbroken hoofdsponsor van RSC Anderlecht. Tussen 1981 en 1999 stond de grote G van Generale Bank op de shirts bijna symbool voor de club. Na de fusie tussen de Generale Bank en ASLK verscheen op 2 april 2000 de nieuwe naam FORTIS op de uitrusting. En ook na de integratie in de Groep BNP Paribas in 2009 bleef de bank RSCA sponsoren met de merknaam BNP Paribas Fortis. De shirtsponsoring bracht de bank voor elk van deze drie merken een belangrijke boost in bekendheid bij het Belgische publiek.

Een unieke sponsorrelatie van 39 jaar

Met de bank als hoofdsponsor boekte RSC Anderlecht de voorbije 39 jaar de grootste successen. Hoewel shirtsponsoring in 1983 Europees nog niet was toegelaten, vierde de Generale Bank met RSC Anderlecht de laatste Europese bekerwinst (UEFA Beker 1983) van paars-wit. Met Fortis op de trui beleefde de club in 2000 legendarische Champions League-avonden. In totaal leidde deze unieke sponsorrelatie tot 17 Belgische titels en 4 nationale bekers.

De voorbije jaren werd BNP Paribas Fortis met het merk ‘Hello Bank’ ook nog partner van de RSCA Women en de eSports-afdeling van de club.

RSC Anderlecht is BNP Paribas Fortis niet alleen dankbaar voor de jarenlange trouw aan de club, maar ook voor de openheid en de correcte houding in dit dossier.

Michael Anseeuw, Lid Directiecomité verantwoordelijk voor retail bankieren bij BNP Paribas Fortis: “Een sponsorrelatie is nooit eeuwigdurend. De relatie tussen de bank en de club is echt uniek in Europa. Samen hebben we al die jaren een bijzonder mooi verhaal geschreven. Uiteraard wensen we de club heel veel sportief succes. We willen zeer uitdrukkelijk de fans van Anderlecht bedanken. Zij hebben, velen van hen van kinds af aan, jaren met trots een shirt gedragen met het logo van de bank erop. Zulke band verdwijnt nooit helemaal. Samen met hen blijven we uiteraard supporteren voor Anderlecht, ook al zijn wij niet langer de shirtsponsor.”

Karel Van Eetvelt, CEO RSC Anderlecht: “Wij zijn BNP Paribas Fortis zeer dankbaar voor de bijna 40 jaar unieke samenwerking. We kunnen samen terugblikken op vele mooie sportieve momenten. Omdat het management van de club en de bank altijd een open relatie hebben gehad, wisten we al langer dat BNP Paribas Fortis het partnership opnieuw wilde evalueren. Mede in het belang van de club hebben we samen voor snelle duidelijkheid gekozen, waardoor RSC Anderlecht de kans kreeg andere partners te zoeken. We zijn onze hoofdsponsor daar enorm dankbaar voor. Nu bieden zich andere mogelijkheden aan voor de club. De gesprekken met de nieuwe partners zitten in een afrondende fase. Op het gepaste tijdstip zal RSC Anderlecht daarover communiceren en zal blijken dat we absoluut gewapend zijn voor een mooie toekomst.”

Contact presse RSCA

David Steegen / +32 (0)475 90 26 26 / david.steegen@rscanderlecht.be