BNP Paribas Fortis Technology Economie Innovatie
16.02.2022

BNP Paribas Fortis Private Equity treedt toe tot financieringsronde waardoor Aerospacelab 40 miljoen euro kan ophalen

De Belgische satellietproducent Aerospacelab heeft in een succesvolle financieringsronde 40 miljoen euro opgehaald. Daarmee kan het bedrijf zijn nieuwste groeifase versnellen. De Serie B-financieringsronde wordt aangevoerd door Airbus Ventures en XAnge, een toonaangevende Europese investeerder die zich richt op start-ups in een vroeg stadium. Andere investeerders in deze ronde zijn onder meer Octave en Miroslaw Klaba, SRIW, Noshaq, Sambrinvest, Belaero en BNP Paribas Fortis Private Equity. Sinds zijn oprichting in 2018 heeft Aerospacelab in totaal 60 miljoen euro opgehaald.

2021 was een fantastisch jaar voor Aerospacelab: we hebben onze eerste satelliet gelanceerd en de doeltreffendheid van onze technologie in de ruimte aangetoond”, vertelt Benoît Deper, oprichter en CEO van Aerospacelab. “Deze financieringsronde is de ideale gelegenheid om de relatie met XAnge, een van onze eerste investeerders, verder uit te bouwen. Daarnaast zijn we heel blij dat ook Airbus Ventures nu in onze cap table prijkt. Het bevestigt onze huidige en potentiële impact op het ruimte-ecosysteem en ons vermogen om nog grotere kansen te creëren op de Europese en internationale markten.

De constellaties van Aerospacelab moeten op termijn realtime content leveren voor een breed scala van toepassingen, van defensie en veiligheid tot toepassingen in de civiele sector, bijvoorbeeld op het gebied van milieu, commerciële verzekeringen en economische informatie. De opgehaalde financiering gaat naar het opvoeren van de satellietproductiecapaciteit, het uitrollen van meerdere constellaties om intra-dagelijkse monitoring van het aardoppervlak op te starten en het implementeren van analysemogelijkheden gebaseerd op de fusie van geospatiale gegevens.

Aerospacelab wordt gedragen door een ambitieuze, verticaal geïntegreerde aanpak en spant zich in om informatie verkregen op basis van geospatiale technologie inzetbaar en betaalbaar te maken. Het werkt met bedrijfseigen satellietgegevens en eigen satellieten.

Aerospacelab is sinds 2018 flink gegroeid, en heeft zich met twee vestigingen en meer dan 70 voltijdse medewerkers heel snel weten te positioneren als leider in informatie verkregen op basis van geospatiale technologie en in kleine satellietplatformen.

Dat we een van de nieuwe investeerders in Aerospacelab zijn en zo het technologisch ondernemerschap in België ondersteunen, vinden we geweldig. Net als onze bank is Aerospacelab vastbesloten om op wereldvlak een reële positieve impact te hebben. We geloven sterk in hun kunnen en zijn trots dat ze als Belgisch bedrijf een bepalende rol kunnen spelen in de Europese ruimtetechnologie!”, aldus Didier Beauvois, Head of Corporate Banking en lid van het directiecomité van BNP Paribas Fortis.