BNP Paribas Fortis Economie
18.12.2019

BNP Paribas Fortis Private Equity stapt in het kapitaal van JAC

Op 19 november 2019 heeft BNP Paribas Fortis Private Equity zijn portefeuille uitgebreid met een minderheidsbelang in JAC, een toonaangevende fabrikant van broodsnijmachines die daarnaast ook deegverwerkingsapparatuur maakt. Hiermee steunt BNP Paribas Fortis Private Equity de overgang naar de volgende generatie van deze snelgroeiende familiegroep.

JAC, dat gebaseerd is in Luik en Langres (Frankrijk), is een toonaangevende fabrikant van broodsnijmachines en maakt daarnaast ook machines voor deegverwerking. Het bedrijf is opgericht in 1946 en in de vroege jaren 90 overgenomen door Baudouin Van Cauwenberghe. Sindsdien kent JAC een voortdurende structurele uitbreiding van zijn activiteiten, met een mix van autonome groei en overnames terwijl er wordt geïnvesteerd in research en ontwikkeling. Onder impuls van Baudouin Van Cauwenberghe evolueerde het bedrijf van een lokale speler naar een wereldleider binnen zijn sector. Vandaag is JAC internationaal actief en aanwezig in 92 landen wereldwijd. JAC begon recent aan een nieuw hoofdstuk met de overgang naar de volgende generatie en de ontwikkeling van gloednieuwe productiefaciliteiten in Luik. Het bedrijf is nu optimaal voorbereid op de volgende groeifase.

Baudouin Van Cauwenberghe legt uit. "Het bedrijf was op zoek naar een partner die een verbintenis op lange termijn kan aangaan en die beschikt over de financiële middelen en de nodige kennis van fusies en overnames om de uitbreiding van JAC te ondersteunen. Wij hebben gekozen voor een partnerschap met BNP Paribas Fortis Private Equity, omdat we eenzelfde visie delen over de toekomst van de groep. Aan de operationele aspecten verandert niks."

Louis Hubert, Investment Manager bij BNP Paribas Fortis Private Equity, voegt daaraan toe: "Onze investering in JAC toont perfect aan welke rol wij kunnen spelen in de overdracht van familiebedrijven. We waren onder de indruk van het groeiparcours van de groep, dat het resultaat is van een sterke visie gecombineerd met een volgehouden focus op duurzaamheid, kwaliteit en innovatie. JAC speelt een leidinggevende rol in zijn markt en heeft een enorm groeipotentieel. Als actieve partner wil BNP Paribas Fortis Private Equity de nieuwe generatie aan het roer meehelpen om haar uitbreidingsplannen te verwezenlijken en haar leiderschap in de sector verder te versterken."

Over JAC
JAC is een toonaangevende fabrikant van broodsnijmachines en maakt daarnaast ook machines voor deegverwerking. Het bedrijf biedt innovatieve oplossingen aan detailhandelaars en bakkers wereldwijd.
Meer informatie op www.jac-machines.com

Over BNP Paribas Fortis Private Equity
BNP Paribas Fortis Private Equity, de risicokapitaalvennootschap van BNP Paribas Fortis, is al sinds de jaren 80 actief op de private-equitymarkt in België. BNP Paribas Fortis Private Equity neemt minderheidsparticipaties en verschaft mezzaninefinanciering aan performante middelgrote ondernemingen. Belgische participaties van BNP Paribas Fortis Private Equity zijn onder meer Studio 100, Novy, Quality Assistance en Point Chaud. BNP Paribas Fortis Private Equity beheert ook een portfolio van buy-out- en venture capital fondsen.
Meer informatie: http://private-equity.bnpparibasfortis.be

Contacten: