BNP Paribas Fortis Fintro Hello bank! Innovatie Technology
04.03.2019

BNP Paribas Fortis nodigt fintechs en innovators uit op zijn open banking-portal

BNP Paribas Fortis heeft zopas een beveiligde open banking-portaalsite gelanceerd. Daar krijgen externe ontwikkelaars gemakkelijk toegang tot alle informatie die ze nodig hebben om, met behulp van de API’s van de bank, digitale oplossingen te ontwikkelen.

De evolutie naar open banking, die stoelt op de herziene Europese richtlijn voor betaaldiensten (PSD2), noopt de banken om hun informatiesystemen open te stellen voor derden (third party providers – TPP’s). In die context nodigt BNP Paribas Fortis de community van fintechs en externe ontwikkelaars graag uit op zijn open banking-portal (https://developer.bnpparibasfortis.com), om er nieuwe diensten voor de klanten te ontwikkelen.

BNP Paribas Fortis richtte een specifieke portaalsite op om er voortaan alle technische informatie die nodig is om met de API’s* van de bank digitale oplossingen te ontwikkelen, ter beschikking van derden te stellen. Vanaf 14 maart is die technische informatie ook beschikbaar voor Hello bank! en Fintro.

Ontwikkelaars kunnen op de portaalsite ook gebruik maken van de ‘sandbox’, een testomgeving waarin ze nieuwe diensten kunnen uitproberen op basis van fictieve gegevens. In die sandbox kunnen externe ontwikkelaars de API Account Information Services (AIS**) testen om via apps van derden het saldo en de geschiedenis van rekeningen te raadplegen, en de API Payment Initiation Service (PIS**) om via apps van derden betalingen te initiëren.

In de toekomst zal BNP Paribas Fortis op zijn open banking-portal ook andere API’s ter beschikking stellen, en het zal de open banking-site voortdurend verrijken met nieuwe diensten en functionaliteiten, zowel op de portal als in de testomgeving.

BNP Paribas Fortis stelt zich open voor API-gebruikers

Voortaan kan elke ontwikkelaar zich op de open banking-portal inschrijven en meteen de API’s in de sandbox testen.. Maar om nieuwe diensten op basis van de PSD2 API’s van de bank te lanceren, moeten derden eerst een certifiëring aanvragen bij de nationale regelgever (in België: de Nationale Bank). De vertrouwde derde (trusted third party) zal dan zijn certificaat moeten voorleggen aan BNP Paribas Fortis en de toestemming van de gebruiker vragen teneinde toegang te krijgen tot rekeningen van de klant of een betaling te kunnen initialiseren.  Let wel: BNP Paribas Fortis zal derden nooit toegang geven tot de bankrekeningen van zijn klanten of hun toestaan betalingen te initiëren zonder de toestemming van de betrokken klanten.

“Door onze portal open te stellen, nodigen we innovators en fintechs uit hun oplossingen in een beveiligde omgeving te komen testen, waarna ze de consumenten nieuwe diensten op maat kunnen aanbieden”, legt Michael Anseeuw, Head of Retail Banking bij BNP Paribas Fortis, uit. “Deze portal zal een ecosysteem van fintechs, partners en externe ontwikkelaars uitbouwen, om nieuwe apps te creëren die inspelen op de verwachtingen die onze klanten geuit hebben.”

“Met deze portaalsite hebben we een tool ontworpen die innovatie ondersteunt”, vult Tom Hansen, de verantwoordelijke voor de Open Banking-portal, aan. “We hebben hem met en voor de ontwikkelaars uitgebouwd en zullen hem voortdurend verbeteren, om een echte ontwikkelingsomgeving te kunnen aanbieden. De lancering van de portal is een belangrijke stap in het traject van BNP Paribas Fortis naar open banking.”

---

* API (Application Programming Interface): een programmeringsinterface waarmee je verbinding kunt maken met een app en je op een gestructureerde manier toegang krijgt tot de diensten en gegevens van die app.

** AISP: Account Information Service Provider - PISP: Payment Initiation Service Provider.