Fintro Hello bank! BNP Paribas Fortis Economie
13.09.2023

BNP Paribas Fortis maakt internationale overschrijvingen naar Marokko via Easy Banking Web gratis

Op 8 september werd Marokko getroffen door een hevige aardbeving met dramatische gevolgen voor de bevolking en aanzienlijke materiële schade. De voorbije dagen kwam een grote golf van solidariteit op gang. Heel wat mensen in ons land willen financiële steun bieden, ook rechtstreeks aan familie of vrienden in Marokko. Daarom maakt BNP Paribas Fortis het tijdelijk mogelijk om via Easy Banking Web kosteloos internationale overschrijvingen naar Marokko te doen. Dit geldt ook voor overschrijvingen via de webapplicatie van Hello bank! en Fintro.

De groep BNP Paribas heeft inmiddels ook zijn Rescue & Recover Fund geactiveerd. Dat is een noodfonds waaraan alle medewerkers van BNP Paribas, en dus ook van BNP Paribas Fortis, financieel kunnen bijdragen bij een humanitaire ramp. BNP Paribas Fortis zal het totale bedrag aan ingezamelde giften van haar medewerkers verdubbelen.  De giften worden overgemaakt aan CARE, het Franse Rode Kruis en Artsen Zonder Grenzen. Die drie organisaties zijn al ter plaatse om de slachtoffers te helpen en de eerste noden te evalueren.

BNP Paribas is in Marokko actief via haar dochteronderneming BMCI, die een netwerk van meer dan 300 kantoren en verschillende metiers omvat en ongeveer 2.700 medewerkers samenbrengt. Alle entiteiten van BNP Paribas Groep spannen zich in om de slachtoffers van deze aardbeving, maar ook onze klanten en teams ter plaatse, te hulp te komen.

Michael Anseeuw, CEO van BNP Paribas Fortis: “De menselijke tol van de aardbeving in Marokko is verschrikkelijk en heeft ons bij BNP Paribas Fortis diep geraakt. Namens alle collega’s betuig ik mijn medeleven aan iedereen die is getroffen. Mijn gedachten zijn ook bij al onze collega’s die bezorgd zijn om familie en vrienden in Marokko. BNP Paribas Fortis staat aan hun zijde om door deze moeilijke periode heen te komen. Onze bank steunt humanitaire organisaties in het rampgebied door de giften van onze medewerkers in het BNP Paribas Rescue & Recover Fund te verdubbelen. Bovendien betalen onze klanten tijdelijk geen transactiekosten voor overschrijvingen naar Marokko via Easy Banking Web."

De normale transactiekost voor een internationale overschrijving bedraagt 1,21 % van het bedrag (met een minimum van 8,47 euro en een maximum van 121 euro) Voor overschrijvingen via de ‘Banque marocaine pour le commerce et l'industrie’ (BMCI) geldt een voordeeltarief van 6,05 euro.