BNP Paribas Fortis CSR
16.05.2023

BNP Paribas Fortis lanceert nieuwe projectoproep via zijn filantropiefonds, Impact Together

vzw’s kunnen projecten indienen met als doel bij het verminderen van hun koolstofvoetafdruk. Om haar positieve impact te vergroten, heeft BNP Paribas Fortis Impact Together opgericht: het eigen fonds voor filantropie gekoppeld aan duurzame en verantwoorde beleggingen. Het fonds wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Non-profitorganisaties die al actief zijn op sociaal en/of milieuvlak kunnen projecten indienen om de energie-efficiëntie van hun gebouwen te verhogen of een milieuvriendelijkere mobiliteitsstrategie te ontwikkelen.

De ecologische uitdaging waar we voor staan, staat niet langer ter discussie. De energiecrisis die ons boven het hoofd hangt, verplicht ons meer dan ooit om initiatieven te nemen en te ondersteunen die de sociale integratie, decarbonisatie, respect voor biodiversiteit en circulariteit bevorderen.

In deze context heeft Impact Together, het Filantropiefonds van BNPPF, dat wordt gefinancieerd door bijdragen uit duurzame beleggingsfondsen, een oproep geopend om de non-profitorganisaties in België te ondersteunen bij hun structurele energie-efficiëntierenovaties en/of hun investeringen in een duurzamer mobiliteit.

Voor welke projecten ?

De projecten moeten transformerend zijn voor de organisatie en significante veranderingen inhouden op basis van een eerdere energiescan of een mobiliteitsplan om het energieverbruik van de vereniging te verminderen. De projecten zijn van tweeërlei aard: ze kunnen gericht zijn op de energierenovatie van het gebouw of op de uitvoering van structurele mobiliteitsprojecten binnen de vereniging.

Voor deze oproep is een totaal budget van2 miljoen euro beschikbaar. Geselecteerde organisaties zullen maximaal 200.000 euro aan financiële steun ontvangen. Deze subsidieoproep staat open tot 28/08.

Voor wie ?

Organisaties zonder winstoogmerk of verenigingen zonder winstoogmerk met hoofdzetel en hoofdactiviteit in België die actief zijn op sociaal en/of milieugebied. Deze oproep is niet gericht aan scholen, ziekenhuizen, overheidsorganen (OCMW's, administraties, enz.), noch aan overkoepelende organisaties die niet rechtstreeks in contact staan met hun doelpubliek

Op 16/06/2023 wordt een online infosessie georganiseerd om vragen te beantwoorden. Info en inschrijving via deze link.

De specifieke voorwaarden zijn beschikbaar op de volgende link:

Persbezoek

Vorig jaar werden via de eerste projectoproep van Impact Together 24 vzw’s geselecteerd en ondersteund.  Binnen deze groep werden “ Le pétit vélo jaune “ en “Casa Legal”  door de klanten en het  personeel van BNBP Paribas Fortis tot  “coups de coeurs” verkozen. U kan kennismaken met deze twee vzw’s tijdens een persbezoek op 25 mei om  XX uur , adres en inschrijvingen via pressbnpparibasfortis@bnpparibasfortis.com