BNP Paribas Fortis CSR
20.09.2022

BNP Paribas Fortis lanceert Impact Together, een nieuw filantropiefonds beheerd door de Koning Boudewijnstichting

Het gloednieuwe filantropiefonds ‘Impact Together’ ondersteunt organisaties die zich dag in dag uit inzetten voor een betere wereld. Het wordt gefinancierd met een deel van de beheerkosten van een verantwoord beleggingsfonds van BNP Paribas Fortis. Om het budget oordeelkundig in te zetten, doet BNP Paribas Fortis een beroep op de expertise van de Koning Boudewijnstichting.

Stéphane Vermeire, General Manager Private Banking & Wealth Management:
Steun aan goede doelen is niets nieuws voor BNP Paribas Fortis en onze klanten. Al meer dan 20 jaar zijn wij én onze klanten ervan overtuigd dat beleggingen die goed zijn voor onze samenleving en onze planeet, ook goed kunnen zijn voor onze portefeuille.

Sinds 2015 gaven we een aantal van die beleggingen een solidair karakter en staan we een deel van de beheerkosten van ons grootste verantwoord beleggingsfonds af om organisaties te ondersteunen die werken aan een betere wereld. Dankzij de verantwoorde beleggingen van onze klanten hebben we al 13,5 miljoen euro kunnen doneren aan 150 non-profitorganisaties.

Toen we er in 2015 voor kozen om met de Koning Boudewijnstichting samen te werken in het Venture Philanthropy Fonds, waren de belangrijkste argumenten de professionaliteit van de stichting, haar neutraliteit en de ruime ervaring met goede doelen. Daardoor lag het voor de hand dat we voor Impact Together opnieuw met de Koning Boudewijnstichting zouden samenwerken.

Met het nieuwe filantropiefonds Impact Together gaan we een stap verder en willen we ons engagement op het vlak van filantropie nog versterken.

Het principe blijft hetzelfde: jaarlijks schenken we het nieuwe filantropiefonds een deel van de inkomsten die de bank genereert uit bepaalde verantwoorde investeringen van onze cliënten. Impact Together beschikt zo over een jaarlijks budget van ruim 3 miljoen euro. Dat bedrag komt bovenop de acties en steun van de BNP Paribas Fortis Foundation. Belangrijk om te weten is dat die ‘charity fee’ geen financiële gevolgen heeft voor onze klanten: de beheerkosten van de beleggingsproducten verhogen niet. We zullen onze klanten wel betrekken bij de werking van het filantropiefonds, bijvoorbeeld door hen elk jaar hun favoriete organisatie te laten kiezen uit de geselecteerde organisaties.”

Brieuc Van Damme, CEO van de Koning Boudewijnstichting: “De Koning Boudewijnstichting en BNP Paribas Fortis werken al vele jaren samen. Via het Venture Philanthropy Fonds heeft de Koning Boudewijnstichting sinds 2015 al bijna 10 miljoen euro kunnen investeren om de professionalisering van 150 non-profitorganisaties en social-profitbedrijven in België te verhogen, en dat dankzij de financiële steun van BNP Paribas Fortis. We zijn dan ook verheugd dat de bank met Impact Together haar filantropische rol wil versterken. Door het filantropiefonds onder te brengen bij de Koning Boudewijnstichting, kan dat op een gestructureerde manier gebeuren.

De organisaties die Impact Together ondersteunt in het kader van een dergelijke structurele versterking, zullen drie jaar lang begeleid worden. Ze krijgen financiële steun, met een maximum van 80.000 euro gespreid over drie jaar. Minstens de helft daarvan moet dienen voor extern advies (consultancy) om de organisatie te versterken. Ze kunnen ook rekenen op niet-financiële ondersteuning, zoals coaching en netwerking. Die laatste vormen van ondersteuning worden gefinancierd door Impact Together en komen bovenop het maximum van 80.000 euro per organisatie. Een neutraal en onafhankelijk investeringscomité zal de organisaties selecteren.

Daarnaast kan Impact Together ook concrete projecten ondersteunen rond een bepaald thema. De selectie van die projecten gebeurt door een neutrale en onafhankelijke jury.

De samenwerking tijdens de afgelopen jaren heeft ons toegelaten om het aantal gesteunde organisaties aanzienlijk te vergroten. We hebben elkaar goed leren kennen in die zeven jaar en een relatie van wederzijds vertrouwen opgebouwd. Tot slot is de samenwerking tussen de profit- en non-profitsector voor beide partijen een verrijking.”

Galerie