BNP Paribas Fortis Economie
09.01.2024

BNP Paribas Fortis Film Finance haalt recordbedrag op om de cultuursector te steunen

Als betrouwbare partner van de Belgische filmindustrie ondersteunde BNP Paribas Fortis Film Finance de cultuursector door in 2023 40 miljoen euro voor de taxshelter op te halen. Daarmee zet het financieringsvehikel en dochterbedrijf van BNP Paribas Fortis meteen zijn beste resultaat neer sinds zijn oprichting. Het dankt dit recordbedrag aan een sterke stijging van het aantal te financieren projecten.

BNP Paribas Fortis Film Finance is de dochteronderneming van BNP Paribas Fortis die zich toelegt op de verwerving van taxshelterfondsen (een systeem van belastingvrijstelling voor bedrijven die investeren in audiovisuele werken, podiumkunsten of videogames). Reeds 17 jaar steunt het de cultuursector van ons land door tal van bedrijven toe te laten om een belastingvoordeel te krijgen. 2023 kan beschouwd worden als een dubbele mijlpaal. Zo haalde de taxshelterfundraiser bij de afsluiting van het boekjaar ruim 40 miljoen euro op (15% meer dan in 2022). Daarvan ging 30% naar de podiumkunsten en – nieuw dit jaar – 3% naar videogames. Maar daarnaast overschreed BNP Paribas Fortis Film Finance ook voor het eerst, sinds zijn lancering begin 2007, de symbolische grens van 400 miljoen euro aan opgehaalde fondsen.

In 2023 droeg BNP Paribas Fortis Film Finance bij tot de financiering van een 100-tal audiovisuele werken, podiumprojecten en videogames. Het werkte daarvoor nauw samen met meer dan 40 erkende producers. Met al die nieuwe projecten telt de omvangrijke verzameling van het financieringsvehikel nu in totaal bijna 700 projecten.

“Na het historische dieptepunt van 20 miljoen euro in 2021, kwam de Belgische cultuursector er in 2022 weer enigszins bovenop. Dat herstel zette zich voort in 2023 dankzij een sterke groei van de projecten die onze partnerproducenten aanbrachten”, zegt Vincent Vandevoorde, de nieuwe verantwoordelijke voor BNP Paribas Fortis Film Finance. “Die positieve evolutie bij de producenten werd mogelijk gemaakt door de steun van de bedrijfsklanten van BNP Paribas Fortis. Hun interesse voor taxshelterinvesteringen bleef toenemen. Het feit dat de tijdelijke verdubbeling van het maximale investeringsbedrag niet werd verlengd, heeft geen al te grote impact gehad.”

In 2023 kon BNP Paribas Fortis Film Finance zich vooral verheugen over het succes van de musical ‘Red Star Line’ en de herneming van de musical ‘Les Misérables’, films zoals ‘Wil’, de eerste langspeelfilm van de Belgisch-Congolese regisseur Baloji ‘Augure’, die in Cannes in de prijzen viel, en ‘The Rye Horn’, die in Toronto een prijs wegkaapte. Naast zeer lokale producties zoals 'De Smurfen' of de series en shows van Studio 100, zorgde de taxshelter ervoor dat heel wat internationale coproducties een Belgische inbreng hadden. Voorbeelden daarvan zijn ‘In the Land of Saints and Sinners’ met Liam Neeson, de serie ‘Estonia’, en de film ‘Sebastian’ die geselecteerd werd voor het Sundance Film Festival.

Sinds 1 januari 2023 geniet ook de gamingsector van het voordeel dat het taxsheltersysteem biedt. Dat welgekomen duwtje in de rug voor die sector zal België concurrentiëler maken dankzij het groeiend aantal cocreaties met Belgische studio’s. “Het verworven bedrag van iets meer dan 1 miljoen euro voor de videogamingsector is weliswaar nog steeds bescheiden, maar we stellen tevreden vast dat sommige van die nieuwe investeerders nooit eerder  interesse hadden getoond voor de taxshelter voor films”, zegt Vincent Vandevoorde.

“Het is altijd moeilijk om op taxsheltervlak voorspellingen te doen. Maar de fiscale stimulans van de taxshelter blijft één van de drijvende krachten achter de zevende kunst van België. En we hopen dat de bedrijven de cultuursector zullen blijven steunen in 2024, want een duurzame en sterke economie heeft een sterke cultuur nodig”, besluit Vincent Vandevoorde.

Linked Files