BNP Paribas Fortis
04.01.2019

BNP Paribas Fortis Film Finance haalt 23 miljoen euro op in 2018

BNP Paribas Fortis Film Finance, de filmfinancieringsmaatschappij van BNP Paribas Fortis, sloot zijn boekjaar 2018 af met ongeveer 23 miljoen euro aan opgehaald kapitaal. Het boekjaar 2018 eindigde met een status quo ten opzichte van 2017.

In feite kunnen we spreken van een lichte vooruitgang. Door de ongewenste neveneffecten van de taxshift die de overheid in het leven riep, is het bedrag dat elke belegger kon investeren immers met 13% gedaald.

Het resultaat dat BNP Paribas Fortis Film Finance in 2018 heeft behaald, is de vrucht van een transparant en efficiënt fondsenbeheer, de samenwerking met een intern netwerk van zeer professionele relatiebeheerders met langdurige klantrelaties en een sterk risicobeheer. Zo worden solide garanties aan investeerders en de beste voorwaarden aan producenten geboden.

Net als in de voorgaande jaren had BNP Paribas Fortis Film Finance het genoegen om met producenten samen te werken aan diverse mooie projecten. Het gaat om de televisieseries 'Les Misérables' en 'Baptiste’, ‘The Missing', de film ‘Maya De Bij’ van Studio 100, de film 'Spider in the Web’ met Ben Kingsley' ('Gandhi', 'Schindler's List',.....), Monica Bellucci ('Spectre', 'Irreversible',....), en verschillende concertcycli zoals ‘Flanders Remembers’ (100 jaar Eerste Wereldoorlog) van het Symfonieorkest van Vlaanderen.

BNP Paribas Fortis blijft trouw aan zijn strategische doelstelling om zijn eigen taxshelterproduct te verbeteren - een fiscaal stimulerend systeem dat elke onderneming in staat stelt om te genieten van een belastingvrijstelling op het bedrag dat geïnvesteerd wordt in audiovisuele en/of podiumkunstenproductie - en om een zeer hoge kwaliteits- en veiligheidsstandaard voor zijn klanten te handhaven. BNP Paribas Fortis aanvaardt bijvoorbeeld enkel projecten die welomschreven Belgische uitgaven/investeringen ondersteunen en die beantwoorden aan een strikte interpretatie van de geldende fiscale regels.

Bovendien werkt BNP Paribas Fortis uitsluitend met een intern garantiesysteem dat een hoge mate van uitgavenbeheersing biedt vooraleer de door onze klanten geïnvesteerde middelen vrij te maken. Door te weigeren samen te werken met verzekeringen van derde partijen - die de fout van de producent niet dekken - en door een uitgebreide risicodekking toe te passen, biedt BNP Paribas Fortis Film Finance meer zekerheid en bescherming voor investeerders.

“Ook 2019 ziet er veelbelovend uit. BNP Paribas Fortis en BNP Paribas Fortis Film Finance zijn verheugd dat hun partners al verscheidene mooie projecten op stapel hebben staan, zowel in de audiovisuele sector als in de podiumkunsten”, zegt Guy Pollentier, die verantwoordelijk is voor BNP Paribas Fortis Film Finance.

Sinds de oprichting in 2008 heeft BNP Paribas Fortis Film Finance bijna 300 producties gefinancierd en ongeveer 275 miljoen euro geïnvesteerd voor rekening van derden (2.000 Belgische bedrijven).