BNP Paribas Fortis Innovatie Technology
03.02.2021

BNP PARIBAS FORTIS EN VISA LANCEREN VISA DEBIT IN BELGIË

BNP Paribas Fortis en Visa kondigen in primeur de lancering aan van Visa Debit in België. Met dat aanbod verstevigt BNP Paribas Fortis zijn positie op de betaalmarkt door zijn klanten een innovatieve debetkaart aan te bieden die meer gebruiksgemak en een groter aanvaardingsnetwerk biedt. Deze oplossing kan wereldwijd gebruikt worden, zowel in winkels als op internet.

De huidige pandemie en de lockdowns hebben onze betaalmethoden sterk beïnvloed. Sinds de crisis gebruiken onze klanten vaker bankkaarten om in de winkel, online (+67% tussen 2019 en 2020) en contactloos (+325% tussen 2019 en 2020) te betalen.

BNP Paribas Fortis, dat al zijn klanten reeds het meest volledige gamma aan innoverende en gratis betaaloplossingen op de Belgische markt aanbiedt met Apple Pay, Google Pay, Fitbit Pay, Garmin Pay en Payconiq by Bancontact, kondigt vandaag als eerste in België Visa Debit aan, de debetkaart voor alle dagelijkse aankopen. Voortaan biedt Visa aan consumenten ook de mogelijheid om een debetkaart te hebben in België.

Groter wereldwijd aanvaardingsnetwerk, zowel online als bij handelaars
De nieuwe debetkaart Bancontact-Visa Debit beschikt over een uitgebreid betaalnetwerk en zal worden aanvaard in België, Europa en daarbuiten bij miljoenen handelaars, online en in winkels. Overal waar Visa aanvaard wordt, kan deze nieuwe debetkaart gebruikt worden.

Deze betaaloplossing draagt bij tot de ontwikkeling van innovatieve diensten voor onze klanten:

• Online aankopen kunnen op een gebruiksvriendelijke manier bevestigd worden via biometrie;
  • De mogelijkheden om de kaart te beheren (aanschaf, tijdelijk blokkeren, limieten aanpassen, PIN-code veranderen, etc.) worden verder uitgebreid binnen Easy Banking App en Easy Banking Web;
  • Onze klanten zullen gebruik kunnen maken van virtuele kaarten (dat wil zeggen dat de klant niet beschikt over een ‘fysieke’ bankkaart) om online of via smartphone en wearables te gebruiken.

“In België is en blijft de debetkaart meer dan ooit het onmisbare betaalmiddel voor dagelijkse aankopen, aldus Michael Anseeuw, General Manager Retail Banking bij BNP Paribas Fortis. Onze nieuwe Bancontact-Visa Debit-kaart zorgt wereldwijd voor een optimale gebruikservaring dankzij een zo goed als wereldwijde aanvaarding in fysieke winkels en op internet. Deze innovatie op de Belgische markt biedt samen met de nieuwe diensten in onze digitale kanalen de beste betaaloplossing, zowel offline als online“.

Visa Debit wordt aanvaard in meer dan 200 landen en gebieden, bij 70 miljoen handelaars, wat haar meteen tot de meest geaccepteerde kaart ter wereld maakt, aldus Jean-Marie de Crayencour, Country Manager België en Luxemburg bij Visa. Uitstekend nieuws dus voor Belgische consumenten aangezien Visa Debit toegang biedt tot een ander betaalmiddel afgestemd op hun betaalgewoonten. De komende maanden en jaren werken wij verder aan de ontwikkeling van dit aanbod voor steeds meer consumenten”.

Elke klant zal automatisch zijn nieuwe kaart ontvangen zonder bijkomende kosten. De klant moet voor de vervanging geen actie ondernemen.

Tegen eind 2021 zullen bijna 4 miljoen debetkaarten in gebruik zijn.

Perscontacten - BNP Paribas Fortis :

Valéry Halloy
valery.halloy@bnpparibasfortis.com

Hilde Junius
hilde.junius@bnpparibasfortis.com

Perscontacten - Visa :

Nicolas Daghero
dagheron@visa.com

Marlies Van Overstraeten
marlies.vanoverstraeten@finn.agency

Over

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is een vooraanstaande bank in Europa met een internationale uitstraling. Ze is aanwezig in 71 landen en heeft ruim 199.000 medewerkers, waarvan ongeveer 151.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Domestic Markets en International Financial Services (waarvan de retailbankingnetwerken en de financiële diensten ondergebracht zijn bij Retail Banking & Services) en Corporate & Institutional Banking, dat zich richt op bedrijfsklanten en institutionele klanten. De groep begeleidt al haar klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grote bedrijven en institutionele klanten) bij de realisatie van hun projecten door hun financierings-, beleggings-, spaar- en verzekeringsdiensten te bieden. De groep heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en BNP Paribas Personal Finance is de Europese nummer één in kredieten aan particulieren. BNP Paribas ontplooit zijn geïntegreerde model voor Retail Banking in het Middellandse Zeegebied, in Turkije en in Oost-Europa, en heeft een omvangrijk netwerk in het westen van de Verenigde Staten. In Corporate & Institutional Banking en International Financial Services is BNP Paribas toonaangevend in Europa, sterk vertegenwoordigd in Noord- en Zuid-Amerika, en profiteert het van solide en snelgroeiende activiteiten in Azië-Pacific.

Visa Inc. (NYSE: V) is een wereldwijd speler op het gebied van digitale betalingen. Onze missie is om de wereld te verbinden via het meest innovatieve, betrouwbare en veilige betalingsnetwerk - zodat individuen, bedrijven en economieën kunnen floreren. Ons geavanceerde wereldwijde verwerkingsnetwerk, VisaNet, biedt veilige en betrouwbare betalingen over de hele wereld en is in staat om meer dan 65.000 transactieberichten per seconde te verwerken. De niet aflatende focus van het bedrijf op innovatie is een katalysator voor de snelle groei van de digitale handel op elk apparaat voor iedereen, overal. Terwijl de wereld van analoog naar digitaal evolueert, past Visa ons merk, onze producten, onze mensen, ons netwerk en onze schaalgrootte toe om de toekomst van de handel een nieuwe vorm te geven. Ga voor meer informatie naar onze website (www.visa.be/nl_BE), onze blog (visa.com/blog) en @VisaNews.