BNP Paribas Fortis Economie
12.05.2020

De Tax Shelter intermediairs verwelkomen de eerste steunmaatregelen voor de audiovisuele- en podiumkunsten producties

De vijf Tax Shelter intermediairs - Casa Kafka Pictures, BNP Paribas Fortis Film Finance, Taxshelter.be, Belga Films Fund en Inver Tax Shelter-, samen goed voor meer dan 50% van de opgehaalde fondsen per jaar, hebben samen met andere actoren geijverd bij de diverse overheden om deze maatregelen te formuleren en uit te leggen aan de autoriteiten. Ze zijn verheugd over de invoering ervan verwelkomen deze eerste stap. Zij wijzen wel op het belang van een continue monitoring van de resultaten aangezien de economische recessie de investeringsmogelijkheden van de Belgische bedrijven negatief zou kunnen beïnvloeden.

• Op woensdag 6 mei nam de Commissie Financiën van de Kamer van Volksvertegenwoordigers  uitzonderlijke maatregelen met betrekking tot de Tax Shelter, het essentieel sluitstuk van de financiering van audiovisuele- en podiumkunsten projecten in België.
  • Een eerste belangrijke maatregel verdubbelt het maximale bedrag dat een Belgische onderneming dit en volgend jaar kan investeren van EUR 237.500 tot EUR 475.000.
  • Een tweede maatregel laat producenten uit de audiovisuele sector en podiumkunsten toe om bepaalde uitgaven van de in dit jaar heropgestarte producties retroactief te financieren via het Tax Shelter systeem.
  • Een derde maatregel geeft aan deze producenten meer tijd om de nodige in aanmerking komende projectuitgaven te realiseren (30 maanden in plaats van 18 maanden voor audiovisuele projecten en 36 maanden in plaats van 24 maanden voor animatie en podiumwerken).
  • De genomen maatregelen moeten nog goedgekeurd worden door de Kamer van Volksvertegenwoordigers.

Een halvering van de opgehaalde bedragen in 2020?

De verwachte negatieve economische impact van de COVID-19 crisis zal naar alle waarschijnlijkheid de rentabiliteit van heel wat Belgische bedrijven verzwakken. De bedragen die ze kunnen investeren in de Tax Shalter hangen volledig af van hun winst. De vijf intermediairs hebben in dit voorjaar (op jaarbasis berekend) reeds 50% minder fondsen opgehaald dan in 2019. Aangezien 80% van de fondsen opgehaald worden in de laatste maanden van het jaar (de meeste ondernemingen sluiten hun boekjaar af in december) vrezen de intermediairs ernstige problemen om de producenten aan de broodnodige Tax Shelter financiering te kunnen helpen.

De onzekerheid om over voldoende Tax Shelter fondsen te kunnen beschikken zijn voor de  audiovisuele- en podiumkunsten sector onrustwekkend. Immers sinds de hervorming van het Tax Shelter systeem in 2015, werd jaarlijks gemiddeld EUR 180 miljoen aan fondsen opgehaald. Aangezien deze  fondsen 30% van de totale projectfinanciering bedragen is de ongerustheid dus zeer goed te begrijpen.

De  mogelijke negatieve impact is dus niet enkel beperkt tot de betrokken producenten. Immers de wet bepaalt dat voor elke opgehaalde Tax Shelter Euro, de producent een in aanmerking komende uitgave moet realiseren die resulteert in een Belgisch belastbaar inkomen van EUR 1,86 tot EUR 2,96. Het zijn uitgaven zoals het loon van een technicus, of nog de factuur van een leverancier. De Fiscale Administratie controleert deze uitgave die een positief effect heeft voor de Belgische Staat.

Impact van de genomen maatregelen en volgende stappen

Door het maximale Tax Shelter investeringsplafond te verhogen voor de Belgische ondernemingen in 2020 en 2021 , krijgen de twee hogergenoemde sectoren meer financiering, zij het wel beperkt en voorwaardelijk. Belga Films Fund, Inver Tax Shelter, BNP Paribas Fortis Film Finance, Taxshelter.be en Casa Kafka Pictures hebben berekend dat deze verhoging weliswaar zal resulteren in een minder belangrijk  verlies, dat geschat werd op -50%,  van de broodnodige Tax Shelter-fondsen. Een terugval van de economische activiteit in beide sectoren blijft dus desondanks deze maatregelen te verwachten. De Intermediairs zullen daarom de evolutie en impact  strikt opvolgen en  de betrokken overheden een maandelijkse rapportering bezorgen van de opgehaalde fondsen.

De maatregelen hebben enkel betrekking op grote bedrijven, maar de KMO’s zijn ook een belangrijk segment voor het ophalen van Tax Shelter-fondsen. We zouden dus, in tweede instantie en afhankelijk van de concrete ervaringen op het terrein, een andere verhoging van het plafond in beschouwing kunnen nemen waardoor alle bedragen meer zouden kunnen investeren.

In navolging van deze positieve eerste stappen op vlak van Tax Shelter-steun, werken de beroepsfederaties samen met de bevoegde instanties op andere maatregelen. Maatregelen die de heropstart van de opnames en de podiumvoorstellingen moeten mogelijk maken binnen een voor de producenten aanvaardbaar budgettair kader ( zoals bijvoorbeeld een garantiefonds voor de COVID-19 verzekeringen).

De vijf ondertekenaars van deze persmededeling - Solidariteit

De vijf intermediairs vertegenwoordigen samen meer dan 50% van de jaarlijkse opgehaalde fondsen in België. Ten opzichte van de diverse betrokken overheden positioneren zij zich als één gesprekspartner in het belang van alle betrokken partijen en ondersteunen zij de twee sectoren (audiovisuele en podiumkunsten) waarop dit fiscaal regime betrekking heeft.

Taxshelter.be, Casa Kafka Pictures, Belga Films Fund, Inver Tax Shelter et BNP Paribas Fortis Film zijn zeer verheugd over de grote solidariteit tussen alle betrokken actoren die de nodige maatregelen hebben ondersteund en bereid blijven tot verder overleg . Zij danken de beroepsfederaties, de regionale fondsen, de fiscale administratie, de betrokken ministeriele kabinetten, alsook de politieke partijen die de wetswijzigingen hebben voorbereid en/of hebben goedgekeurd woensdag jongstleden.  Zij blijven in de toekomst beschikbaar voor verdere gesprekken.

Sinds meer dan 15 jaar handelen deze Intermediairs als geprivilegieerde en ervaren tussenpersonen die de belangen verdedigen van alle betrokkenen: de Belgische ondernemingen die wensen te investeren in de culturele projecten, de producenten die de Tax Shelter fondsen broodnodig hebben, en de overheden die zich inzetten voor een duurzame film- en podiumkunsten sector. Deze Intermediairs ijveren op een continue wijze voor een eerlijk en billijk Tax Shelter systeem door hun ervaring ten dienste te stellen voor de gepaste controle van elk project en de ondersteuning in de nodige administratie. Zij gaan er prat op dat zij door hun expertise mee bijdragen tot de professionalisering van het Belgische Tax Shelter systeem. Een unieke en noodzakelijke financiering  bron van gemiddeld EUR 180 miljoen per jaar voor de twee betrokken sectoren dat zijn gelijke niet kent.

Pers Contact:

Isabelle Molhant - im@casakafka.be - 0475 37 36 35