BNP Paribas Fortis Innovatie Economie
08.11.2019

BELGIAN GROWTH FUND REALISEERT EEN TWEEDE CLOSING OP 278 MILJOEN EURO

Dakfonds zal beloftevolle Belgische bedrijven internationaal helpen doorgroeien

Onze steun aan het onderzoek rond klimaatverandering

Het dakfonds “Belgian Growth fund” zal in fondsen investeren die in beloftevolle Belgische bedrijven investeren en deze helpen doorgroeien, ook internationaal.

Initiatiefnemer de Federale Participatie en investeringsmaatschappij (FPIM) en de beheerders Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) en BNP Paribas Fortis Private Equity zijn opgetogen dat er reeds 278 miljoen euro werd opgehaald. In juli 2019 werd van start gegaan met een kapitaal van 213 miljoen euro. Belgian Growth Fund  haalde reeds middelen op bij institutionele investeerders zoals banken, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen, en bij zogenaamde ‘family offices’. De tweede closing wordt geleid door M.R.B.B., de holding van de Boerenbond.

Fonds is op koers

Belgian Growth Fund wil de financiële slagkracht van Belgische groeibedrijven versterken  met grotere investeringstickets. Aldus kunnen deze bedrijven, die garant staan voor grote innovatiekracht én extra werkgelegenheid, van hieruit worden aangestuurd én zich internationaal ontwikkelen.

Belgian Growth Fund investeert niet rechtstreeks in groeibedrijven, maar via fondsen die op hun beurt in groeibedrijven investeren. Op deze manier wordt een gespreide portefeuille opgebouwd die een breed gamma investeerders aanspreekt vanuit diversificatieperspectief. Met een tweede closing van 278 miljoen euro zit het fonds op koers: van bij de start werd gemikt op een omvang van ongeveer 300 miljoen euro. De komende maanden zal dit dakfonds nog bijkomende middelen ophalen bij investeerders. De eerste fondsinvesteringen van het Belgian Growth Fund zijn gepland voor november 2019.

FPIM (www.sfpi-fpim.be)

FPIM is een NV van openbaar nut opgericht in 1962 waarvan alle aandelen in handen zijn van de Belgische Staat. FPIM beheert participaties voor de Staat en rolt een eigen investeringsbeleid uit gericht op de sectoren new economy, social impact, infrastructuur en industrie en op de financiële- en vastgoedsector. Zij ageert daarbij steeds in het belang van de Belgische economie.

PMV (www.pmv.eu)

PMV is een doe- en durfbedrijf dat de toekomst van de Vlaamse economie vormgeeft. PMV financiert beloftevolle bedrijven van bij de prille start, tot en met de groei en internationalisering. PMV biedt financiële oplossingen op maat aan alle ondernemers met een goed businessplan en een sterk managementteam. Zij doet dat met kapitaal, leningen en waarborgen. Daarnaast realiseert zij met en voor de overheid, en andere partners, projecten die belangrijk zijn voor de welvaart en het welzijn in Vlaanderen. PMV beschikt over een portfolio met 1,2 miljard euro in beheer.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com)

BNP Paribas Fortis biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt de bank nauw samen met AG Insurance, de grootste verzekeraar in België. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

Participatie Maatschappij Vlaanderen

De heer Jan Alexander, hoofd fondsinvesteringen