Axepta BNP Paribas Group BNP Paribas Fortis Economie Innovatie
02.11.2021

Axepta BNP Paribas kondigt aan dat het de overname van de in-storeactiviteiten van Ingenico in België afgerond heeft

Axepta BNP Paribas Benelux, een 100%-dochterbedrijf van BNP Paribas Fortis, en Worldline maken de closing bekend van de overname van de acquiringactiviteiten (verwerking van kaartbetalingen) in België en in Luxemburg, met het akkoord van de betrokken regelgevers en antitrustoverheden. Na de overname is Axepta de nummer twee in betaaldiensten in België.

Axepta BNP Paribas Benelux nv, een 100%-dochteronderneming van BNP Paribas Fortis, en Worldline kregen van de Europese Commissie en de Nationale Bank van België de goedkeuring om een deel van de in-storeactiviteiten van Ingenico in België en van Worldline in Luxemburg over te nemen.

De verkoop slaat alleen op de acquiringactiviteiten (verwerking van kaartbetalingen) en terminals van Ingenico In-store op de Belgische en de Luxemburgse markt, en op de contracten en gegevens van zowat 16.000 handelaars, de commerciële partnerships (verkoop van contracten) en de integratie van de personeelsleden van Ingenico In-store.

Ter herinnering: de overdracht van die activiteiten kwam er naar aanleiding van een beslissing van de Europese Commissie, op basis van de concentratieverordening van de Europese Unie, nadat Worldline vorig jaar Ingenico had overgenomen.

"We verwelkomen de nieuwe handelaars die zich binnenkort bij onze groep aansluiten", verklaart Stijn Cloet, CEO van Axepta BNP Paribas Benelux. "De vroegere professionele klanten van Ingenico en Worldline in België en Luxemburg blijven beschikken over kwalitatief hoogstaande, innovatieve diensten en gevarieerde, geïntegreerde alles-in-eenoplossingen, en over autonome betaal­terminals, wat de klanten- en koopervaring van de consumenten ten goede komt. Axepta BNP Paribas Benelux zal de klanten die bij de overname van de activiteiten betrokken zijn, persoonlijk contacteren."

---

Perscontacten:

Mevrouw Hilde Junius | Press Officer BNP Paribas Fortis

hilde.junius@bnpparibasfortis.com

De heer Valéry Halloy | Press Officer BNP Paribas Fortis

valery.halloy@bnpparibasfortis.com

Mevrouw Hélène Carlander | Group Head of External Communication Worldline

helene.carlander@worldline.com

---

Axepta BNP Paribas (www.axepta.be) biedt acquiring oplossingen aan voor het aanvaarden van elektronische betalingen van openbare instellingen, vrije beroepen, KMO’s en grote ondernemingen.  Met het uitgebreide aanbod aan betaalterminals, e-commerce en omnichannel oplossingen, speelt Axepta in op de behoeften en de situatie van elke ondernemer. Axepta is erkend als betaalinstelling door de Nationale Bank van België en is bevoegd acquirer voor het verwerken van transacties via Bancontact, Visa en Mastercard. Dankzij de transparante aanpak van Axepta, wordt het ontvangen van elektronische betalingen voor de handelaar een gemakkelijke en heldere ervaring. Geen verborgen kosten, eenvoudige integraties en transparante prijszettingen: zo onderscheidt Axepta zich binnen het huidige complexe betaallandschap binnen België en Luxemburg. Door de synergie met de verkoopkanalen van BNP Paribas Fortis, slaagt Axepta erin de doelgroep op een efficiënte manier en met een ‘alles-in-één’-oplossing te bereiken.

BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.

BNP Paribas (www.bnpparibas.com) is een vooraanstaande bank in Europa met een internationale uitstraling. Ze is aanwezig in 68 landen en heeft ruim 193.000 medewerkers, waarvan meer dan 148.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie kernactiviteiten: Domestic Markets en International Financial Services (waarvan de retailbankingnetwerken en de financiële diensten ondergebracht zijn bij Retail Banking & Services) en Corporate & Institutional Banking, dat zich richt op bedrijfsklanten en institutionele klanten. De groep begeleidt al haar klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo’s, grote bedrijven en institutionele klanten) bij de realisatie van hun projecten door hun financierings-, beleggings-, spaar- en verzekeringsdiensten te bieden. De groep heeft vier thuismarkten in Europa (België, Frankrijk, Italië en Luxemburg) en BNP Paribas Personal Finance is de Europese nummer één in kredieten aan particulieren. BNP Paribas ontplooit zijn geïntegreerde model voor Retail Banking ook in het Middellandse Zeegebied, in Turkije en in Oost-Europa, en heeft een omvangrijk netwerk in het westen van de Verenigde Staten. In Corporate & Institutional Banking en International Financial Services is BNP Paribas toonaangevend in Europa, sterk vertegenwoordigd in Noord- en Zuid-Amerika, en profiteert het van solide en snelgroeiende activiteiten in Azië-Pacific.

Linked Files