10.01.2014

Autoleningen voor nieuwe wagens stegen met 12% in 2013

Hoewel 2013  op de automarkt een jaar van stabiliteit was – met uitzondering van   tweedehandsauto’s – tekende het zich toch af als een jaar van groei op de markt van de consumentenkredieten voor nieuwe wagens. Zo blijkt uit een studie die BNP Paribas Fortis hield bij haar klanten.

Met het 92e Autosalon voor de deur, dat van 16 tot 26 januari 2014 in Brussel loopt, is     BNP Paribas Fortis zich bijzonder gaan interesseren voor autofinancieringen voor particulieren.

Uit een enquête bij haar klanten blijkt dat één op de twee consumentenkredieten bestemd is voor de aankoop van een auto. Verder stelt de bank vast dat er een grote vraag was naar autoleningen voor nieuwe wagens en van het ene jaar op het ander met 12% is gestegen. En dit ondanks een inzinking van de Belgische automarkt wat de inschrijvingen van nieuwe wagens betreft.

Het gemiddelde bedrag van een autolening bij BNP Paribas Fortis is de laatste twee jaar met 13% gestegen tot 15.173 euro in 2013, tegenover 13.649 euro in 2011. “De toename van het bedrag is gedeeltelijk te verklaren door de stijging van de autoprijzen ten gevolge van de gestegen grondstofprijzen, maar ook door de voorliefde van de Belgen voor dure wagens”, verduidelijkt Marie Timsonet, die bij BNP Paribas Fortis verantwoordelijk is voor de autoleningen.

De enquête toont ook aan dat de gemiddelde looptijd van een autoleningscontract gelijk is gebleven tussen 2012 en 2013. Een vaststelling die voortvloeit uit de lichte toename van het gemiddelde kredietbedrag. Net zoals vorig jaar betaalt de particulier zijn autolening in 56 maanden terug voor een nieuwe wagen, en in 49 maanden voor een tweedehandsauto.

De voorbije drie jaar betrof 70% van de financieringsdossiers aanvragen voor  nieuwe wagens en 30%  had betrekking op tweedehandsauto’s. Deze percentages evolueren nauwelijks: “Die stabiliteit is deels toe te schrijven aan de stabiele gemiddelde ouderdom van de wagens in België, namelijk 7 jaar en  9 maanden”, specificeert Marie Timsonet. “Toch merken we dat de tweedehandsmarkt voortdurend evolueert; we stelden immers een stijging van 15% vast ten opzichte van 2012. Een mogelijke verklaring daarvoor ligt in het grotere verschil in aankoopprijs tussen een nieuwe auto en een tweedehandsauto na de afschaffing van de federale premies die werden toegekend bij aankoop van een auto met lage CO2-uitstoot. Dat heeft de consument ertoe aangezet om meer voor een tweedehandsauto te kiezen.”

Van de nieuwe wagens die in 2013 met een financiering worden aangekocht, bestaat 22% uit milieuvriendelijke auto’s. Dat percentage blijft vrij stabiel in vergelijking met 2012 (-4 %).

Wat het profiel betreft, is de typische autokredietnemer gemiddeld 39 jaar voor een tweedehandsauto en 46 jaar voor een nieuwe auto. Niet zo verbazend is dat de ‘Y-generatie’ (de 18- tot 30-jarigen) de voorkeur geeft aan tweedehandsauto’s, want zowat één op de drie jongeren kreeg een lening op afbetaling voor een tweedehandsauto.

Het percentage kredietaanvragen via internet blijft stijgen, maar toch lijkt de kredietnemer er de voorkeur te geven aan dat zijn kredietaanvraag in het kantoor wordt afgerond in plaats van op internet. Zo leidt bijna één op de drie kredietaanvragen via internet niet tot een resultaat, terwijl slechts één op de tien dossiers zonder gevolg wordt geklasseerd in een kantoor.

Over enkele dagen opent het Autosalon trouwens de deuren. Naar aanleiding daarvan heeft BNP Paribas Fortis besloten zijn tarieven voor nieuwe wagens aan te passen vanaf 10 januari. Ons geafficheerd tarief daalt van 2,75% tot 2,20%. Een historisch lage rentevoet.

Klik hier om een simulatie van uw autolening te maken.