Innovatie
21.06.2016

2e editie van de BNP Paribas International Hackathon

2e uitgave van de BNP Paribas International Hackathon: 18 start-ups veroverden in het voorbije weekend hun ticket voor de 2e fase van de competitie

Afgelopen weekend vond in de acht deelnemende landen de tweede editie van de BNP Paribas International Hackathon plaats. 96 start-ups wedijverden simultaan in creativiteit om oplossingen aan te reiken rond het thema: 'De klantenervaring faciliteren via co-creatie met start-ups'.

Vorig weekend zetten de start-ups hun beste voetje voor om oplossingen te vinden om de klantenervaring te verbeteren. Start-ups en experts uit diverse departementen van de Groep bundelden vanuit San Francisco, Londen, Parijs, Brussel, Rome, Berlijn, Warschau en Istanboel hun krachten om projecten te ontwikkelen ten voordele van de klanten.

Dit evenement werd georganiseerd en ondersteund door Thierry Laborde (adjunct-directeur-generaal van BNP Paribas, verantwoordelijk voor Domestic Markets) en Jacques d’Estais (adjunct-directeur-generaal van BNP Paribas, verantwoordelijk voor International Financial Services).

Zondagavond werden 18 start-ups geselecteerd om hun projecten verder uit te werken tijdens de tweede fase, het Digital Bootcamp.

De winnaars, geordend per land:

België, voor BNP Paribas Fortis:

Birdee/Gambit plaatst met een aangepaste ‘robo-advisor’-oplossing de klanten centraal in het beleggingsadviesproces.

Ixor gebruikt zijn geconnecteerd IxorTalk-platform om meerwaarde en gemak te creëren voor zijn klanten. Dankzij de EasyBanking-app krijgen klanten heel eenvoudig, via hun smartphone, toegang tot de parkeergelegenheden en vergaderzalen van BNP Paribas.

Frankrijk:

Voor Retail Banking France & Cardif:

Excense SAS co-creëert, ontwerpt en ontwikkelt software die de menselijke interactie in commerciële en collaboratieve omgevingen verbetert.

Cadre de Vie verkoopt diverse API's (Application Programming Interface) om contacten met veelbelovende vastgoedprospects te genereren. Het identificeert klanten die wellicht op korte termijn verhuizen en deelt de informatie met andere partners die voordeel kunnen puren uit deze nieuwe leads.

Voor Personal Finance:

Carsift is een aanbevelingsmotor die de praktische én emotionele behoeften van klanten begrijpt en aanwendt om ze te helpen de perfecte wagen te kiezen.

Verenigde Staten, voor Bank of the West:

KaChing laat ouders gemakkelijker een spaarrekening openen voor hun kinderen, zodat de ouders met één klik een vermogen voor hen kunnen beginnen op te bouwen.

Spacequant levert een automatisch zoekplatform voor wie commercieel vastgoed verhuurt of erin belegt. Het helpt de klanten om het pand waarin ze willen investeren te analyseren en de investeringsopbrengst ervan te berekenen.

Groot-Brittannië, voor BNP Paribas CIB:

Het platform Atsora is een 'virtuele financieel directeur' voor kmo's. Het helpt hen hun cashflow te beheren, hun businessmodel te organiseren en hun kosten en verkopen te optimaliseren. Het platform integreert de bankrekeningen en de onlineboekhouding en andere applicaties van de SaaS-software. Het levert klanten voorts in realtime een overzicht van hun business en biedt hulp bij dagelijkse beslissingen.

Symetrics is een risicotechnologiebedrijf met een softwareplatform SyMath dat de strategische risico's voor financiële instellingen analyseert.

Italië:

Voor BNL:

Almonds biedt een semantische analyse en een nieuwe collaboratieve ruimte voor boekhouders.

Windmills 'BNL/US' financiert de droomwoning van de klant via een innoverend leningconcept. De lener kan het vertrouwen van zijn vrienden of familie gebruiken als hefboom om een groter bedrag te lenen.

Voor Personal Finance:

All Industries laat klanten via zijn 'Web 3.0 Innovative Chat Bot' intelligent interageren met hun bank.

Duitsland, voor Consorsbank:

Hi Emma vereenvoudigt het leven van gebruikers in hun bankzaken, en dat met een gebruiksvriendelijke interface voor bankdiensten. Het automatiseert de verbinding tussen mailboxen en rekeningen van de gebruiker.

Aboalarm is een toonaangevende mobiele en web-based contractbeheerservice waarmee particulieren het overzicht van hun contracten (verzekering, kabel, elektriciteit, gas, …) bewaren en deze vlot kunnen annuleren. Aboalarm is de enige complete service die gebruikers helpt om contracten op te zeggen die anders automatisch verlengen.

In Polen, voor BGZ BNP Paribas:

Autenti is een platform dat documenten en contracten online goedkeurt en ondertekent voor meer klantentevredenheid én meer verkoop dankzij de elektronische handtekening met één klik.

Indata levert zeer geavanceerde IT-diensten en complexe software, ondersteund door professionele businessconsulting.

In Turkije, voor TEB:

Birlikte.al is een crowdfundingplatform voor vastgoed dat instant krediet levert aan klanten om in vastgoed te investeren. Eveneens kunnen kmo's via dat platform fondsen werven door hun eigendom te verkopen en vervolgens te huren.

Hesapkurdu is een uniek platform dat een vlotte digitale ervaring biedt om het proces van een woonkredietaanvraag te versnellen en onmiddellijk online tot een akkoord te komen.

De BNP Paribas International Hackathon is opgebouwd in 3 fasen: 1/ het weekend, 2/ het digital bootcamp (of 'online tutorschap') waar de start-ups kunnen rekenen op expertise en knowhow vanuit BNP Paribas, om hun succeskansen te vergroten. Na deze periode van 5 maanden stellen de teams hun project tijdens een internationale Demo Day voor aan een internationale jury (wereldwijde leiding van de bank en innovatie-experts). Wie weet dringen ze zo door tot de laatste fase: 3/ de incubatie waar ze hun oplossing kunnen implementeren binnen de BNP Paribas Groep.

Volg het nieuws over de Hackathon: international-hackathon.bnpparibas

Volg ons op Twitter #internationalhackathon