BNP Paribas Fortis breidt natuurgebied uit

okt 28, 2019, 16:21
BNP Paribas Fortis gaat een partnership aan met Natuurpunt en Natagora. Die krijgen een deel van de instap- en beheerskosten van een bepaald beleggingsfonds. Met het geld kopen de verenigingen natuurgebied aan. Het partnership past in de duurzame ambities van de bank.
Title : BNP Paribas Fortis breidt natuurgebied uit
Reference :
(foto: Wim Dirckx)

Natuurpunt en Natagora zijn de twee grootste natuurverenigingen in België. In totaal beheren ze maar liefst 750 natuurgebieden. Sinds mei van dit jaar staat BNP Paribas Fortis hen een deel van de instap- en beheerskosten af van een belangrijk duurzaam beleggingsfonds. Voor de belegger blijven die kosten dezelfde, het is de bank die een deel van haar inkomsten afstaat.

De organisaties gebruiken het geld voor de aankoop van gronden, om zo bestaande natuurgebieden uit te breiden. Na vijf maanden bracht het partnership al zo’n 70.000 euro op. Daarmee kopen de verenigingen natuurgebied aan voor de oppervlakte van 10 voetbalvelden.

Natuurpunt

Natuurpunt zet het geld in voor het Turnhouts Vennengebied. Door historische vennen, die regenwater vasthouden, opnieuw aan te leggen, zal het grondwaterpeil stijgen. Dat peil staat in België veel te laag. Bovendien huizen in de vennen zeldzame planten en dieren.

Filip Hebbrecht, accountmanager bij Natuurpunt : “Dankzij de samenwerking tussen Natuurpunt en BNP Paribas Fortis kunnen we onze missie versterken. Hier concreet : het Turnhouts Vennengebied uitbreiden en herinrichten tot een natuurgebied van Europees topniveau.

Natagora

Natagora plant dan weer zijn natuurreservaat in Fagne-Famenne (in de buurt van Virelles) te vergroten om de natuur en de kwetsbare diersoorten die er leven, te beschermen.

Baudouin Oldenhove, verantwoordelijke Marketing bij Natagora: “We werken in Virelles al samen met de bank sedert 1985. Met het nieuwe structurele partnership kunnen we nog grotere acties opzetten ter bescherming van de natuur in een van de regio’s met de meeste biodiversiteit in België.

Engagement van BNP Paribas Fortis

BNP Paribas Fortis wil de maatschappij en het milieu op een positieve manier beïnvloeden. Het doet dat door zich te engageren: met haar duurzaam beleggingsbeleid heeft de bank een positieve impact op sectoren en bedrijven. Duurzaam beleggen zet in op bedrijven die een positieve invloed hebben op onze maatschappij op sociaal en/of ecologisch gebied. Dat kan op twee manieren:

• Door te investeren in bedrijven die binnen hun sector het beste scoren op het vlak van duurzame bedrijfsvoering. Hierbij wordt rekening gehouden met impact op het klimaat, impact op de maatschappij en deugdzaam bestuur.
  • Door te investeren in thema's met een positieve invloed op het klimaat (waterefficiëntie, propere energie, afvalverwerking, etc.).

Natuurpunt en Natagora zijn niet de enige organisaties die BNP Paribas Fortis bevoordeelt met zijn duurzame fondsen. Ook de organisaties Stichting tegen Kanker en microStart ontvangen steun op basis van een beleggingsfonds.

Related brand :
  • BNP Paribas Fortis