BNP Paribas Fortis Innovatie
14.10.2015

Startup Weekend inspireert Belgische Fintech-ondernemers om nieuwe start-ups te lanceren

Van 9 tot 11 oktober vond in de Brusselse accelerator Co.Station voor het eerste in België een specifiek Fintech Startup Weekend plaats. Het werd een groot succes: 75 ondernemers en creatieve geesten namen deel en op zondagavond werden 9 nieuwe start-ups voorgesteld.

Van idee tot bedrijfsmodel in één weekend

Een Startup Weekend is een intens weekendevent waarbij ondernemers, start-up-enthousiastelingen, web- en softwareontwikkelaars, designers, marketeers en al wie in de uitbouw van een bedrijf geïnteresseerd is, samenkomen om ideeën te pitchen, te netwerken, te debatteren en projecten te lanceren.

Van vrijdagavond tot zondagavond begeleiden coaches en mentoren de deelnemers om hun ideeën aan de man te brengen, rond de populairste (gekozen via publieksstemming) een team te vormen en ze uit te werken van idee tot werkbaar bedrijfsmodel. Het resultaat wordt op zondagavond voorgelegd aan een jury, dat de beste drie bekroont.

De verschillende edities van Startup Weekend worden uitgewerkt door organisatoren uit de plaatselijke start-up-ecosystemen. Internationaal krijgt het de steun van partners zoals Google, Coca-Cola en Amazon. In Brussel heeft BNP Paribas Fortis zich met trots voor deze FinTecheditie ingezet.

Drie winnaars

Er deden 75 deelnemers mee, op vrijdagavond werden 28 ideeën gepitcht en tijdens de slotplechtigheid op zondagavond werden 9 nieuwe start-ups voorgesteld. De jury, die bestond uit Peter De Keyzer (Chief Economist bij BNP Paribas Fortis), Alain Goffi (Deputy CIO bij BNP Paribas Fortis), Bert Van Rompaey (Chief HR Officer bij BNP Paribas Fortis), Jean Zurstrassen (ondernemer) en Cheryl Miller (ondernemer), was zeer onder de indruk van de kwaliteit van de ideeën en presentaties.

De winnaars kiezen was dan ook een moeilijke opgave. De volgende start-ups stalen de show:

• De prijs voor de beste innovatie (Best Innovation Award) ging naar TalentAngels.co: een platform dat crowdfunding zal gebruiken om met de steun van mentoren en potentiële recruiters studenten te helpen om hun collegegeld te betalen.
  • De prijs voor het beste ontwerp (Best Design Award) ging naar Drink It: een app die het mogelijk maakt een drankje te betalen en je vervolgens verwittigt als je het aan de bar kunt afhalen.
  • De grote prijs van het Startup Weekend (Startup Weekend Award) ging naar Azurent: een platform waarop vastgoedeigenaars hun huurinkomsten en andere zaken die verband houden met hun eigendom, kunnen beheren.

De drie winnaars krijgen een uitnodiging voor het Microsoft Bootcamp. Bovendien mag Azurent voor drie maanden zijn intrek nemen in de gebouwen van de Brusselse accelerator Co.Station en er zijn start-up verder ontwikkelen.

Over Startup Weekend

Startup Weekend is een internationaal netwerk van enthousiaste ondernemers met een missie: individuen, teams en community’s inspireren, vormen en stimuleren om het heft in eigen handen te nemen. Sluit je erbij aan en kom ideeën delen, teams vormen en start-ups lanceren.