BNP Paribas Fortis Foundation
04.02.2015

Op naar het mecenaat 2.0

In samenwerking met Ulule, een belangrijke Europese speler in crowdfunding, helpt BNP Paribas Fortis Foundation vzw’s om fondsen te werven, onder meer met de steun van medewerkers die op vrijwillige basis coaching geven aan die vzw’s.

"Hoewel de meeste vzw’s al van crowdfunding hebben gehoord, beseffen ze niet altijd welke mogelijkheden dat voor hen inhoudt, of weten ze soms gewoon niet hoe ze eraan moeten beginnen", legt Anne-France Simon, general manager van BNP Paribas Fortis Foundation, uit. "Aangezien de overheidssubsidies dalen, denken we dat er voor ons een rol is weggelegd in crowdfunding. Een rol als partner en facilitator om hen op weg te helpen naar het mecenaat 2.O, dat een perfecte aanvulling vormt op het traditionelere bedrijfsmecenaat."

Opleiding en ondersteuning
Van de zowat dertig verenigingen waarmee de stichting contact opnam, stortte een tiental zich in het avontuur. Sommige van hun leden volgden op 7 januari in Brussel een opleidingsdag waarop vertegenwoordigers van Ulule het platform voorstelden. Medewerkers van BNP Paribas Fortis sneden er de fiscale aspecten van crowdfunding aan, ze benadrukten het belang van de sociale netwerken om projecten bekendheid te geven en investeerders aan te trekken.

"We kennen de projecten van die verenigingen goed omdat we ze op de een of andere manier steunen. Ofwel gaat het om begunstigden van het Jump-programma, ofwel om verenigingen die vorig jaar meedongen naar een ‘Recht uit het Hart’-award van het publiek of van de medewerkers van BNP Paribas Fortis. Ze vormen een representatieve steekproef want ze hebben allemaal heel verschillende projecten. Zo kunnen we de relevantie beoordelen van dit pilootproject, dat we nog zullen voortzetten en uitbreiden als het succesvol blijkt. De vzw’s krijgen in hun aanpak uiteraard hulp van Ulule, maar vooral van medewerkers van de bank die zich daarvoor als vrijwilliger hebben opgegeven. Als coaches – of liever 'sponsors' – geven zij de verenigingen advies, en stellen ze hun intern en extern netwerk ter beschikking. De projecten worden begin april online gezet en we lanceren nog een communicatiecampagne om ze te ondersteunen."

Ruimte op het Ulule-platform
De stichting krijgt op het Ulule-platform een eigen, herkenbare ruimte toegewezen, waar ze alle projecten van de vzw’s voorstelt. De nieuwe site, die BNP Paribas Fortis Foundation op 11 maart lanceert, zal op termijn beschikken over een crowdfundingluik. Via dat luik zullen de bezoekers bepaalde projecten dan rechtstreeks kunnen steunen.