BNP Paribas Fortis Sponsoring
16.09.2017

Op 16 september verzilverde de film ‘Home’ van Fien Troch 6 nominaties tijdens het 11de Filmfestival in Oostende

Het werd een overrompelend succes: de film ‘Home’ van de Brusselse regisseur Fien Troch sleepte 6 Ensors in de wacht. De uitreiking van de Ensors, de Vlaamse filmprijzen, op zaterdag 16 september in het Kursaal van Oostende, was een van de hoogtepunten van het Filmfestival, dat van 8 tot 16 september voor de elfde keer filmminnend Vlaanderen mocht verwelkomen.

Naast de prijs voor de beste film, werd ‘Home’ ook gelauwerd met de Ensor Beste Regisseur, Beste Acteur (Loïc Bellemans, Mistral Guidotti, Sebastian Van Dun), Beste Actrice (Lena Suijkerbuijk), Beste Vrouwelijke bijrol (Els Deceukelier) en Beste Montage (Nico Leunen).

Kurt Loyens kreeg de Ensor Beste Art Director voor zijn werk in de film ‘Storm’ en de Beste Kinder- en Jeugdfilm 2017 werd ‘Ghost rockers: voor altijd?’ van Gertjan Booy. Film Finance was bij beide producties betrokken via Tax Shelter.

Dit jaar streden niet minder dan 26 Vlaamse films en coproducties met Wallonië en Nederland voor Ensors in 17 categorieën. Gastheer van dienst was acteur Wim Opbrouck die het filmfestival ‘een hoogmis van het witte doek, een ode aan de zevende kunst’ noemde. Hij maakte voor het festival een mooie selectie anti-oorlogsfilms.

Uitgebreid programma
Het filmfestival opende op 8 september met ‘Cargo’, de eerste langspeelfilm van Gilles Coulier,  die integraal in Oostende en op zee werd gedraaid, met onder meer Wim Willaert in een van de hoofdrollen. Op de slotavond stond ‘Alleen Eline’ op het programma. Het scenario is van Hugo Van Laere, die eveneens de regie voor zijn rekening nam, en Line Pillet speelt de hoofdrol. Zowel de cast als de regisseur woonden de voorstelling bij.

Naast een uitgebreid aanbod van avant-premières waren er ook series, kortfilms en documentaires te zien. Actrice Viviane De Muynck en acteur Johan Leysen kregen allebei een Ensor Outstanding Achievement Award. Dit jaar was Nederland gastland, en elke avond ging een Nederlandse film in première.

BNP Paribas Fortis is sinds 2012 hoofdsponsor van het Gala van de Ensors, en sinds 2014 ook structurele partner van het Filmfestival Oostende. Dankzij dat partnership kon een handvol genodigden de filmpremières op de openings- en slotavond van het festival bijwonen, en het Gala van de Ensors live meemaken. Bovendien waren er twee exclusieve filmavonden voor Oost- en West-Vlaamse klanten, en kregen veertig gelukkigen een festivalpas waarmee ze een aantal films naar keuze konden meepikken.

Meer info
Meer informatie over het Filmfestival Oostende, de Ensors en de Belgische cinema vind je op het platform www.cinevox.be , met de steun van BNP Paribas Fortis.