BNP Paribas Fortis CSR
27.11.2017

Micro krediet, macro effect!

Maandag 20 maart startte de week van het microkrediet. Die organiseert een twintigtal activiteiten georganiseerd

Op maandag 20 maart gaf vicepremier Kris Peeters samen met Herman Daems, voorzitter van de Raad van Bestuur van BNP Paribas Fortis, in Antwerpen het startschot voor de zesde editie van de Week van het microkrediet. Nog tot vrijdag vinden overal in België evenementen plaats. Aan de basis van dit initiatief liggen microStart, partner van BNP Paribas Fortis, en Impulskrediet (Hefboom).

De slogan van de zesde editie luidt 'Micro krediet, macro effect'. De slogan benadrukt de zeer positieve invloed die het juiste microkrediet kan hebben voor een ondernemer in spe. Springplank naar zelfstandige De bedoeling van de week is microkrediet onder de aandacht brengen en kandidaat-ondernemers die geen klassieke bankfinanciering kunnen krijgen toch de kans bieden om ondernemer te worden. De focus ligt vooral op de nieuwe maatregel 'springplank naar zelfstandige' waarop microStart al lang aanspraak maakt. Dankzij die maatregel kan een werkloze die een eigen bedrijf wil starten tijdelijk zijn werkloosheidsuitkering blijven ontvangen.

Op het programma

Een rondetafelgesprek ging de officiële aftrap van de week vooraf. Daarop waren Herman Daems, voorzitter van de Raad van Bestuur van BNP Paribas Fortis, Karel Van Eetvelt (Unizo) en Fons Leroy (VDAB) aanwezig. De thema's: de maatregel 'springplank naar zelfstandige', toegang tot krediet, en de begeleiding van vluchtelingen bij het opstarten van een zelfstandige activiteit. In heel het land zijn er deze week activiteiten: vernissage en tentoonstelling in Luik (van 20 tot 24/3), speeddating in Charleroi (21/3), microcafé in Oostende (21/3) en Sint-Niklaas (22/3), foodtruck in Roeselare (21/3), Mechelen (22/3) en Genk (24/3), bijeenkomst in een speciaal aangepaste bus van de MIVB in Brussel (21 en 22/3), opendeurdag in Antwerpen (22/3), workshops in Verviers (23/3) en Gent (24/3), Startfest en ondernemersmarkt in Gent (23/3).

Galerie