BNP Paribas Fortis Innovatie CSR
29.04.2015

Leerstoel Universiteit Antwerpen: co-innovatie als sleutel voor de toekomst van de havensector

Vijf jaar geleden sloegen BNP Paribas Fortis en de Universiteit Antwerpen de handen in elkaar voor de oprichting van de Leerstoel ‘Transport, Logistiek en Havens’. Op 23 april brachten ze alle actoren uit de sector samen voor een event rond co-innovatie, de belangrijkste uitdaging van de havenindustrie voor de komende decennia.

Bijzondere aandacht ging naar het nieuwe onderzoek van de leerstoel, dat de factoren in kaart heeft gebracht die het succes of het falen van innovatie in zeehavens bepalen. In dit onderzoek wordt co-innovatie naar voor geschoven als de sleutel voor de toekomst van havengerelateerde innovatie. Co-innovatie is een nieuwe vorm van innovatie waarbij de verschillende stakeholders gezamenlijk nieuwe kennis opbouwen en in de toeleveringsketen opportuniteiten creëren voor nieuwe samenwerkingsverbanden. Op lange termijn zal dit leiden tot een evenwicht tussen kosten en opbrengsten en een groter concurrentievoordeel.

Meer info hierover:

Innoveren bedrijven uit de maritieme en havensector voldoende?

Persbericht Universiteit Antwerpen: “Innovatie verbetert het concurrentievoordeel tussen havens”

Bekijk ook de video hieronder waarin Valérie Du Bois, director Corporate Banking en coördinator van Ports Practice bij BNP Paribas Fortis, en Dr. Christa Sys, houder van de leerstoel bij de UAntwerpen, uitleggen wat de leerstoel juist inhoudt.

Tijdens het evenement kwamen tevens een aantal pertinente innovatievoorstellen naar voor die de maritieme sector vaak overstijgen:

• The Physical Internet

Hoe kan je de manier waarop fysieke objecten vervoerd, opgeslagen, geleverd en gebruikt worden optimaliseren? Het antwoord ligt volgens Sergio Barbarino, Research Fellow bij Procter & Gamble in het ‘Physical Internet’. Dit is een globaal logistiek systeem dat fysieke objecten, het operationele aspect en de digitale informatie over beiden met elkaar verbindt om logistieke efficiëntie en duurzaamheid te bereiken.

• Sneller innoveren

Volgens Rob Harrison, CEO van DP World Antwerp, beheerder van containerterminals, kan je innovatie niet alleen versnellen door voldoende (geldelijke) middelen vrij te maken, maar vooral door te investeren in vaardigheden en tijd. Zijn advies is om tijdens het innovatieproces te testen, te testen en nog eens te testen. Het gezond verstand gebruiken is hierbij essentieel. En als iets niet werkt, stop er dan meteen mee.

• Stapvoets evalueren

Bij transport gaat er veel tijd verloren aan de douanes door het overvloedige paperassenwerk. Bij rederij MSC hebben ze de papieren flows daarom gedigitaliseerd. Hun nieuwe IT-platform zit volledig in de cloud, zodat alle stakeholders dit kunnen gebruiken en het transport efficiënter kan verlopen. Lesley Claus, Business Development Manager bij MSC Belgium, benadrukt dat je verandering moet omarmen en bij elke stap tijd moet nemen voor evaluatie en verbetering.

• Innovation is a state of mind

Bij Google maakt innovatie deel uit van het DNA. Volgens Tom De Block, Industry Manager bij Google, zweert het bedrijf bij het “10x”-principe, "It's actually easier to improve by 10x than it is to improve by 10%". Als je effectief verandering teweeg wil brengen, en dus wilt innoveren, moet je producten en diensten creëren die 10 keer beter zijn dan wat er al bestaat. Blijf daarom niet eindeloos schaven aan een oplossing maar draai het probleem om en ontdek nieuwe mogelijkheden. De klant hierbij betrekken is essentieel.

Yvan De Cock, ‎Head of Corporate & Public Banking Belgium bij BNP Paribas Fortis, mocht de dag afsluiten en concludeert: “Als bedrijf kan je vandaag de dag niet meer om innovatie heen. Ook bij BNP Paribas Fortis werken we hard op innovatie. Zo dagen we met het initiatief ‘Home for Innovation’ onze eigen mensen uit met ideeën te komen om de rol van de bank te helpen evolueren. Het gaat hierbij niet enkel om het uitwerken van innovatieve producten en het opzetten van nieuwe projecten, maar ook om andere manieren van samenwerken. We hebben hiernaast ‘Innovation hubs’ opgericht om het ecosysteem waarbinnen jonge bedrijven zich ontwikkelen te verrijken met onze ervaring, onze kennis, onze experten en ons internationaal netwerk. Als groot bedrijf kunnen wij op onze beurt leren van de wendbaarheid van start-ups en scale-ups en hun ideeën. Het is een win-winsituatie voor alle partijen.”

De leerstoelen van BNP Paribas Fortis

BNP Paribas Fortis financiert zes leerstoelen aan Belgische universiteiten, met name Vlerick, ULB-VUB, KU Leuven, ICHEC, Ulg – HEC Liège en UAntwerpen. Dit kadert in de intentie van BNP Paribas Fortis om zich sterk te integreren in het maatschappelijk en economisch weefsel in ons land. De leerstoelen krijgen een duidelijke opdracht mee: wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en bedrijven samenbrengen rond nieuwe ontwikkelingen in domeinen die van belang zijn voor de Belgische economie. “De bank biedt de universiteit onderzoeksmogelijkheden en krijgt in ruil toegang tot expertise uit dat onderzoek. Op die manier kan de bank de kennis bij haar medewerkers vergroten en haar klanten beter ondersteunen”, aldus Ilse D’hont, CSR Manager en coördinator van de leerstoelen bij BNP Paribas Fortis.

Meer over innovatie bij BNP Paribas Fortis:

Kick-off Co.Station BXL

BNP Paribas Fortis Foundation begeleidt vzw’s naar crowdfunding