BNP Paribas Fortis Innovatie
14.07.2017

Europa’s beste mini-ondernemers komen uit Estland

De leerlingen achter de mini-onderneming Festera uit Estland zijn uitgeroepen tot beste mini-ondernemers van Europa.

De vier leerlingen wonnen gisteren de 28e editie van de JA Europe Company of the Year Competition die plaatsvond in Brussel. Met hun innovatieve bioboxes wisten ze de jury te overtuigen van hun kwaliteiten als ondernemers. Daarmee winnen ze van 250 jongeren tussen 15 en 18 jaar uit 36 landen, die hun mini-onderneming pitchten tijdens deze Champions League-wedstrijd voor mini-ondernemingen, een Europese competitie onder jonge ondernemers. De twee deelnemende Belgische teams eindigden niet in de top drie. Dit jaar werd Brussel uitgekozen als locatie voor het evenement, dit naar aanleiding van de 40ste verjaardag van de Belgische Junior Achievement-voortrekkers Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) en Les Jeunes Entreprises (LJE).

Festera

De mini-onderneming Festera uit Estland produceert vuilnisbakken voor gebruik binnenshuis, zogenaamde bioboxes die biologisch afval recycleren. Het huishoudelijke voedselafval wordt in minder dan twee maanden omgezet in humuscompost. Festera gebruikt microbiologische stoffen, verwarming en ventilatie. Dit zorgt voor een efficiënt en geurloos proces. De biobox is innovatief, snel en gebruiksvriendelijk. Dankzij deze Festera-biobox verkleint de ecologische voetafdruk van een huishouden met meer dan 5 procent. Festera bevordert ook een ecologische levensstijl onder jonge kinderen.

Meer dan 300.000 Europese jongeren uit het secundair onderwijs zetten zich het hele schooljaar lang in voor dit project georganiseerd door Junior Achievement Europa (JA Europe). In België scherpten 4.000 Vlaamse leerlingen en 2.850 Waalse/Brusselse jongeren hun ondernemerszin aan en richtten afgelopen schooljaar respectievelijk 510 mini-ondernemingen op in Vlaanderen en 303 in Franstalig België. Uit elk landsgedeelte vertegenwoordigde één mini-onderneming ons land op deze Europese finale. Voor Vlaanderen: AREA 19 (ontwikkelde een interactief spel voor jong en oud in een mysterieus huis) opgericht door 12 leerlingen van Bovenbouw Sint-Michiel uit Leopoldsburg. Voor Wallonië verdedigden de leerlingen van het Centre Scolaire du Sacré-cœur de Linthout met hun mini-onderneming Insoleat onze kleuren (zij organiseren eventdiners op exclusieve locaties in Brussel).

Omgaan met uitdagingen

Alle deelnemers werden beoordeeld op de kwaliteit van hun businessplan, een juryinterview en hun presentaties. Ook lette de jury op de kwaliteiten die nodig zijn om een onderneming te runnen, zoals het omgaan met uitdagingen. Team Festera uit Estland slaagde hierin het best. Nikolaas Tahon, Managing Partner bij Deloitte en juryvoorzitter van deze competitie: “De presentatie van Festera was authentiek. Hun product heeft veel impact op de eindgebruiker, is kostenbesparend en goed voor het milieu. Het team heeft goed onderzocht of hun oplossing zou kunnen werken en ze hebben ook een duidelijke doelgroep. Een duidelijke winnaar met potentie”. De jury was erg te spreken over het enthousiasme en de ondernemersgeest die de jongeren uitstraalden. Tahon: “Iedereen is een winnaar, alleen al omdat ze hier waren als nationale winnaars van hun land. Met de winnaarsmentaliteit die deze jongeren uitstralen hoeven we niet bang te zijn voor een toekomstige crisis.”

Vlaamse trots

Het Vlaamse team AREA 19 veroverde geen plek in de top drie. Peter Coenen, directeur van Vlajo, is trots op de ondernemende kwaliteiten die de leerlingen lieten zien. “Ondernemers en ondernemende medewerkers zijn essentieel voor economische groei. De juiste houding en vaardigheden kun je het beste op jonge leeftijd leren. Ik heb tijdens deze Europese finale weer mogen zien dat de drive er al bij veel jongeren inzit.”

De JA Europe Company of the Year Competition is een jaarlijkse competitie die gelinkt is aan het Mini-ondernemingen programma van Vlajo. Dit programma laat leerlingen in de praktijk ervaren wat het is om je eigen bedrijf te runnen om hen zo klaar te stomen voor het bedrijfsleven. Vlajo verbreedt daarmee het toekomstperspectief voor hun latere loopbaan.

Investeerders overtuigen

Elk Europees team dat deelnam aan de COYC heeft een echt product of echte dienst ontwikkeld en is succesvol omgegaan met de uitdagingen die het opstarten en runnen van een eigen bedrijf met zich meebrengt. De startups vertegenwoordigen een breed scala aan branches, variërend van diverse praktische apps en milieubewuste producten tot programma’s over gendergelijkheid in sportkleedkamers van tienerjongens. De jonge ondernemers werden tijdens de COYC beoordeeld door een jury bestaande uit vrijwilligers uit het bedrijfsleven. Zij waanden zich investeerders die de startups op hun investeringsvoorstel, presentatie en jury-interview mochten beoordelen.

De jury bestond uit:

• Nikolaas Tahon, Managing Partner, Deloitte Accountancy (juryvoorzitter)
  • Marc Decorte, CEO, Shell Belgium
  • Jožica Rejec, CEO of Domel, Slovenia, Board Chair of JA Slovenia
  • Marie-Louise van Trier, ManpowerGroup, Director of International Accounts Europe, The Netherlands
  • Barak Pridor, Managing Partner at Saban Ventures, Tel Aviv, Israel
  • Michal Nebeský, Citi Country Officer, Czech Republic
  • Sinead Ní Fhátharta, Enterprise and Employment Manager, Enterprise and Employment Division, Galway, Ireland
  • Alex Dossche, Managing Director, Sage Belgium
  • Irene Cervellera Micheli, Angel Investor for start-ups
  • Charles Muller, Partner at KPMG, Luxembourg

Alle uitgereikte prijzen

Tijdens de finale van de COYC waren er meerdere onderscheidingen in de wacht te slepen. Een overzicht van alle uitgereikte prijzen.

JA Europe Competition of the Year Award 2017

Winnaar: Festera uit Estland

Product: vuilnisbakken voor gebruik binnenshuis, zogenaamde bioboxes die biologisch afval recycleren. Het huishoudelijke voedselafval wordt in minder dan twee maanden omgezet in humuscompost.

Tweede plaats

Locker Room Talk UF uit Zweden

Dienst: programma’s over gendergelijkheid in sportkleedkamers van tienerjongens.

Derde plaats

Promotor uit Israël

Product: speels tafelkleed om te gebruiken voor je picknick, verandert heel snel in een vuilniszak na gebruik.

SPECIAL AWARD

• Alumni Leadership Award supported by AXA: LegoBuzz uit Servië

LOCAL SIGNATURE AWARDS

• Euroclear Social Entrepreneurship Award: Inizio uit Nederland
  • Pulse Foundation Most Astonishing Idea: VenturePad uit Verenigd Koninkrijk

JA EUROPE SIGNATURE AWARDS

• AT&T Excellence in IT Award: Demenish uit Denemarken
  • Citi Client Focus Award: Meira uit Ijsland
  • Facebook Best Social Media Marketing Campaign Award: Locker Room Talk UF uit Zweden
  • FedEx Access Award: Grow Green uit Cyprus
  • ManpowerGroup “Ready for Work” Award: Flair uit Malta
  • MetLife LifeChanger Award: Flair uit Malta

Voor meer informatie neemt u contact op met:

Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo)

Nathalie Roels – Communicatieverantwoordelijke

Mobiel: 0495 29 61 27

mail: nathalie.roels@vlajo.org

Of:

JA Europe

Philippe Giot, Director for Communications

Telefoon: 0478/87 07 31

email: philippe@jaeurope.be

Over Vlajo

Vlaanderen bulkt van jong ondernemend talent. Op de schoolbanken herken je jongeren die initiatiefrijk en creatief zijn, die buiten de lijntjes durven kleuren, die kansen zien én grijpen. Alleen komen die jonge entre- én intrapreneurs vaak niet vanzelf bovendrijven. Hun ondernemingszin moet gestimuleerd worden. Vlaamse Jonge Ondernemingen vzw, kortweg Vlajo, biedt praktijkgerichte onderwijsprogramma’s aan - van in de kleuterklas tot aan de universiteit - om de ondernemingszin bij jongeren te stimuleren en hun ondernemende competenties te ontwikkelen. Met meer dan 110.000 ondernemende jongeren en bijna 6.500 leertrajecten is Vlajo in Vlaanderen de referentie in onderwijsprojecten rond ondernemerschap. www.vlajo.org

Over JA Europe

Vlajo is stichtend lid van JA Europe. Deze Europese koepelfederatie groepeert 40 Europese landen en bereikt zo meer dan 3,45 miljoen studenten. Gefinancierd door bedrijven, instellingen, stichtingen en individuen, brengt JA Europe de publieke en private sector samen om jongeren in basisonderwijs, secundair en hoger onderwijs ervaringen te laten opdoen die hun talenten verder ontwikkelen en hen inzichten verschaffen die ze nodig hebben om te slagen in een mondiale economie. Het JA Company Programme wordt erkend door de Europese Commissie als een “Best Practice in ondernemerschapsonderwijs”. JA Europe is het Europese regionale Operating Center voor JA Worldwide. JA Europe organiseert jaarlijks een heel aantal initiatieven waaraan ook Vlaamse jongeren via Vlajo kunnen deelnemen.

Galerie