BNP Paribas Fortis CSR
22.07.2013

Eerste bedrijf in België met kringloopcertificaat voor lokale papierafvalverwerking

Er worden enorme hoeveelheden gebruikt papier voor recyclage naar Azië uitgevoerd en bijna evenveel nieuw papier ingevoerd. BNP Paribas Fortis wil daar iets aan doen en laat zijn oud papier lokaal verwerken voor hergebruik.

Samen met drie externe partners – Van Gansewinkel, Van Houtum en Boma – creëert BNP Paribas Fortis een gesloten kringloop die zijn oud kantoorpapier ophaalt en recycleert. Dat gerecycleerde papier koopt BNP Paribas Fortis dan terug voor hergebruik.

“Jaarlijks laat de bank circa 70 ton papierafval ophalen bij haar gebouwen Boreal, Kanselarij en Espace Rolin in Brussel,” zegt Magda Hellinckx van de afdeling Logistics bij BNP Paribas Fortis.

“Voor die drie gebouwen kopen we de gerecycleerde producten van Van Houtum. Het gaat hier uitsluitend over recyclage van papier, niet van karton.

Het lokale kringloopconcept levert jaarlijks een aanzienlijke besparing op van water (177.900 liter of wat 824 personen gemiddeld drinken), energie (9.672 KWh of het stroomverbruik van 100 laptops) en CO2-uitstoot (6.618 kg of de uitstoot van 2,5 leaseauto’s). En dankzij duidelijke prijsafspraken tussen de ketenpartners blijven de kosten onder controle.”

Op 16 juli mocht BNP Paribas Fortis als eerste bedrijf in België een kringloopcertificaat in ontvangst nemen.

Voor BNP Paribas Fortis past dit initiatief volledig in zijn duurzaamheidsbeleid. Zo legt de bank zich toe op het verkleinen van haar ecologische voetdruk via verschillende initiatieven: vermindering van het energieverbruik, gebruik van duurzame materialen voor nieuwbouw en renovatie van bankkantoren en andere gebouwen, de mobiliteit milieuvriendelijker maken, vermindering van het papierverbruik, sorteren van afval, recycleren van oud papier, enz. Door zijn kantoorpapier in te zamelen, te sorteren en te valoriseren, mobiliseert BNP Paribas Fortis ook zijn medewerkers rond een maatschappelijk verantwoord initiatief.

Perscontacten
Hilde Junius – 02 565 47 37 – hilde.junius@bnpparibasfortis.com